menu

‘In de toekomst wil ik ook een stenen winkel’

Wij interviewen met regelmaat webwinkeliers en ecommerce specialisten. Dit keer voelden we Peter Pastoor aan de tand. Hij is een graag geziene gast op het Webwinkel Forum en runt samen met zijn vriendin De Amerikaanse Winkel, waar men online eten en drinken kan bestellen die je normaal alleen in Amerika vindt.

Hoe ben je op het idee gekomen voor een webwinkel met Amerikaanse goederen?

Mijn vriendin is een Arubaanse die zeven jaar geleden naar Nederland kwam om te studeren. Ze miste hier heel veel producten die ze op Aruba wel kon krijgen. Ik wilde zelf altijd al een webwinkel beginnen maar wist nog niet waarin. Dit hebben we gecombineerd en zijn toen gaan onderzoeken of wij een webwinkel in Amerikaanse producten konden gaan beginnen. Er waren wel een aantal stenen winkels en nog een andere webwinkel, maar wij dachten dit ook net zo goed te kunnen doen. Of zelfs nog beter.

Je levert iets waar veel webwinkels voor passen: eten en drinken. Hoe zorg jij ervoor dat alles goed verloopt?

Het is erg goed opletten wat je voorraad is en welke houdbaarheidsdata er zijn. In het begin was dit erg moeilijk en is het ook wel eens mis gegaan. We hadden toen nog producten over die over datum waren. Deze hebben we toen aan de Voedselbank geschonken. Uiteraard is dat een heel goed doel, maar dit wilden we toch zoveel mogelijk voorkomen. Het is in ieder geval zaak om niet een te grote voorraad te hebben, behalve als je zeker weet het te gaan verkopen. Een nadeel hiervan is dat het ook wel eens sneller kan gaan dan je verwachtte, waardoor sommige producten uitverkocht raken. Deze producten zijn natuurlijk niet zo snel meer op voorraad en dan is het gevaar dat de klant naar de concurrent gaat. Voorraadbeheer is dus erg belangrijk.

Je bent recent van webwinkelsoftware veranderd. Waarom en wat zijn de grootste veranderingen voor jou en/of de klant?

We zijn van Shopfactory overgegaan naar Logivert Mijn webwinkel Pro +. Een hele verademing kan ik zeggen. Wij hebben veel Engelstalige klanten en wilden dus een tweetalige webwinkel. Bij Shopfactory moest je dan óf een duurder pakket nemen óf twee webwinkels maken. Eén in het Nederlands en één in het Engels. Beide was geen optie, al hebben we de tweede wel geprobeerd, maar geen succes. En zo waren er nog wel een paar kleine puntjes waar we ons aan ergerden. We zijn toen gaan rondkijken en hoorden veel goede verhalen over Logivert. Eerst de testversie geprobeerd uiteraard en het beviel gelijk ontzettend goed.

Een van de dingen die opvallen aan je (nieuwe) webwinkel is het gebruik van socialmedia. Hoe zet jij ze in en wat levert het je op?

Social media vinden we inderdaad belangrijk. We doen uiteraard met de één meer dan met de andere. Er komen acties op te staan en we willen graag veel persoonlijk contact met onze (eventuele) klanten. Ikzelf houd me met Twitter bezig. Mijn vriendin heeft meer verstand van Facebook. Daarnaast hebben we nog Hyves, waar de Twitterberichten automatisch op komen te staan en maken wij af en toe een filmpje voor YouTube. Een soort van levende nieuwsbrief zeg maar. In die filmpjes houden we ook acties of maken we gerechten met producten die wij in de webwinkel verkopen. Hier krijgen we heel veel positieve en leuke reacties op.

Je bestaat nu precies een jaar. Wat is in dit jaar je grootste hoogte- en dieptepunt geweest?

We gaan eigenlijk van hoogtepunt naar hoogtepunt. Dit is onze eerste onderneming en alles is nog nieuw voor ons. In maart stonden we op onze eerste beurs. Daarna is het redelijk snel gegaan en kregen we meerdere uitnodigingen voor andere beurzen. Ook de reacties die we krijgen op onze webwinkel zijn erg leuk. Een dieptepunt is toch dat we aan het begin problemen hadden met geld en dat we misschien iets te makkelijk gedacht hebben. Te weinig over het budget nagedacht zodat we gewoon problemen hadden om dingen te betalen. Dit is gelukkig allemaal weer opgelost. Wel een erg goed leermomentje geweest!

Wat is precies de functie van de bijbehorende weblog?

Op het weblog plaatsen we, ja alweer, acties. Maar ook plaatsen we daar Amerikaans nieuws en nieuws over beurzen. We maken er eigenlijk nog te weinig gebruik van. Maar het is soms moeilijk om het bij te houden want als je een weblog erbij hebt, moet je die ook blijven updaten.

Ben je niet bang dat de concurrentie deze ook leest? Houd jij je concurrentie goed in de gaten?

We hebben eigenlijk nog niet zo heel veel last van concurrentie. Er zijn een aantal stenen winkels in de grote steden. Dat zien we dan niet zo snel als concurrenten, want men is dan ongeveer net zoveel kwijt aan parkeerkosten als aan verzendkosten bij ons. Op internet is er één andere grote webwinkel, plus nog wat kleinere. Wij proberen ons toch te onderscheiden met een ander productaanbod. Uiteraard hebben we wel een paar dezelfde producten, maar wij slaan toch een beetje een andere weg in. Zo kunnen klanten ook speciale bestellingen bij ons doen en dan gaan wij daar achteraan. We laten ze dan weten of we eraan kunnen komen en hoeveel het gaat kosten. Dit hebben de andere nog niet zo.

Dit is (nog) niet je fulltime baan. Hoe combineer je dit met je andere werkzaamheden?

Het is soms erg moeilijk om het te combineren. Ik wil niet dat mijn fulltime baan eronder lijdt en dat gebeurt dan ook niet. Uiteraard stuur ik overdag wel af en toe een mailtje – handig zo’n smartphone – en pleeg ik wel eens een telefoontje, maar over het algemeen doe ik alles in de avonduren. Ik ben redelijk op tijd thuis van het werk. De avond ervoor heb ik alle bestellingen al klaar gemaakt van die avond en mochten er overdag bestellingen zijn geweest, wat altijd wel het geval is, dan maak ik die nog snel klaar. Ik moet mij wel altijd haasten om voor 17.30 op het postkantoor te zijn.

Wat ga je doen als de webwinkel steeds meer gaat opleveren en dus steeds meer tijd en aandacht in beslag gaat nemen?

Mocht het zo goed gaan lopen, en dat hopen wij eind dit jaar of misschien begin volgend jaar te bereiken, dan gaat eerst mijn vriendin minder werken of stoppen met werken. Zij gaat zich dan meer richten op de webwinkel. En mocht het nóg beter gaan lopen, dan ga ik me er ook fulltime mee bezig houden. Op moment van schrijven heb ik vakantie en ben ik dus zowat fulltime bezig en het bevalt zo goed. Van mij mag die tijd snel komen.

Kunnen we nog meer webwinkels van jouw hand verwachten of zal het bij deze blijven?

Heel toevallig hebben wij sinds een maand een tweede webwinkel geopend: www.drinksuikervrij.nl. Dit is een webwinkel met één product. Een product dat we al verkochten in De Amerikaanse Winkel. We vonden dat dit product een eigen webwinkel verdiende en het lijkt de goede kant op te gaan. Het gaat om een suikervrij poederranja die je voor heel veel dingen kunt gebruiken. Het heeft 32 smaken.

Hoe zie jij jouw webwinkeltoekomst, hoe sta jij ervoor over tien jaar?

Zoals eerder gemeld, willen wij hier fulltime mee aan de slag. In eerste instantie dus met deze twee webwinkels. Maar mocht er iets nieuws op ons pad komen, gaan we daar zeker iets mee doen. Maar in ieder geval zijn we dan fulltime eigen baas. En over tien jaar hoop ik een groot magazijn te hebben plus daarnaast een echte stenen winkel met personeel natuurlijk. Maar eerst deze twee webwinkels nog groter krijgen dan we ze nu al hebben.

Lees meer over Peter Pastoor en zijn aanbod op amerikaansewinkel.nl

Tags

Reacties