Combined Shape menu

In 2010 kun je kwaliteit verkopen

Met steeds lager wordende verzendkosten, allerlei kortingscodes en bonnen en de best mogelijke aanbiedingen weten ondernemingen in de Nederlandse ecommerce branche de economische crisis redelijk te doorstaan. Ook het hogere segment komt op gang.

De omzet van alle webwinkels in Nederland is in 2009 gestegen. Natuurlijk heeft de crisis ook online invloed gehad maar de webwinkels als Wehkamp.nl, Bol.com en de Hema weten online goed te scoren. Vooral webwinkels met concurrerende prijzen en in segmenten met producten tot 100 euro kunnen online goed zaken doen. Zelfs kleinere onbekende webwinkels kunnen met Google Adwords, verschillende vergelijkingswebsites of affiliatie netwerken snel een serieus marktaandeel behalen.  Met het internet zijn veel grenzen weggevallen en kunnen nieuwe spelers relatief snel een bestaande markt openbreken.

Toch wordt ook het internet volwassen en is het echt niet meer vanzelfsprekend dat het met een goede aanpak direct zal lukken. Ondernemers die pas vanaf 2010 van start gaan en van plan zijn om online boeken, DVD’s of kleding te gaan verkopen zullen merken dat deze markten al behoorlijk zijn geprofessionaliseerd en dat de concurrentie hier al flink is. Om een winst te halen in deze segmenten moet je een flink volume kunnen halen, anders zijn  de aanloop- en inkoopkosten simpelweg te hoog.

Ons advies voor diegene die in 2010 gaan starten is om niet enkel de bestaande markten te bekijken maar ook de producten welke nog niet veel via het internet verkocht worden te onderzoeken. Vooral artikelen waarmee je je richt op de wat rijkeren van Nederland. Natuurlijk speelt de economische crisis bij deze doelgroep een grote rol maar Nederland doet het nog relatief best wel goed! Zo waren er vorig jaar 130 duizend mensen welke meer dan drie keer modaal, zo’n honderdduizend euro per jaar, verdienden. Dat is ruim twee keer zoveel als voor de crisis in 2003. Bron: Nu.nl

Je hoeft niet gelijk helikopters en whirlpools te gaan verkopen maar het hogere segment is online ook steeds meer op zoek naar kwaliteit in de normale huis- tuin- en keukenartikelen. Luxe sieraden en accessoires als zonnebrillen en horloges beginnen langzaam te komen en ook de betere artikelen voor in huis als eettafels, bedden en kasten kun je online al op plaatsen bestellen. Verzadigd is deze markt nog niet.

Het lijkt op het eerste gezicht vreemd dat een bed via het internet verkocht kan worden. Want je wilt er toch eerst op gelegen hebben voor je deze koopt? Dat is zeker waar. Net zoals je het liefste schoenen even hebt aangehad. Maar het gemak van online bekijken is ook wat waard. Rustig en op je gemak kun je online lekker rondkijken, verschillende foto’s zien, reviews lezen van andere mensen en het hele assortiment van een producent bekijken. Als je erg tevreden was over je huidige matras en je wilt van hetzelfde merk en formaat een nieuwe bestellen en je bespaart hiermee enkele tientallen euro’s als je dit online doet, waarom zou je dit dan niet doen? Wat als je van een bepaald merk 4 keukenstoelen hebt en je wilt twee dezelfde erbij bestellen? Of dezelfde keukenkast als die goede kennis van je? Wat als je al in verschillende beddenzaken geweest bent en dus weet wat je wilt voor bedmeubel en deze online direct van de fabrikant kunt bestellen?

Het overmaken van duizenden euros via het internet gebeurt nog niet veel maar de risico’s zijn bij goede webwinkels met een keurmerk en iDeal-betalingen redelijk te overzien. Daar zal het niet aan liggen. Het enge van het bestellen via het internet is er ook wel vanaf. Onze verwachting is dan ook dat het niet lang op zich laat wachten tot ook de wat minder voor de hand liggende artikelen veelvuldig via het internet verkocht gaan worden.

Tags

Verder lezen

Reacties