menu

‘Ik zoek webwinkeliers die willen delen!’

'Ik zoek webwinkeliers die willen delen!'Ze had al een businessclub en een succesvol eigen bedrijf, maar toch besloot Marijke Krabbenbos dat het tijd werd voor een eigen webwinkel, die ze zo’n anderhalf jaar geleden opzette. Wij waren benieuwd wat iemand die al zo druk en succesvol is, aanzet om bij ruim honderd mensen geld te lenen voor een nieuwe onderneming, en gingen met Marijke in gesprek.

Marijke Krabbenbos is een aardig bezig bijtje. Zo bedacht ze een handboek voor tantes (in spe) en handige sites als zaaltjeszoeker.nl, een site om zaaltjes mee te zoeken, en werkplekzoeker.nl, een site waar je werkplekken voor de mobiele nomade kunt vinden. Daarnaast heeft ze het zakelijke vrouwennetwerk Bites & Business opgezet dat inmiddels zo’n vijftienhonderd leden heeft en met twintig vestigingen bijna landelijk dekkend is. En dat alles naast haar eigen bedrijf IdeaCompany, waarmee ze sinds januari 2006 inspiratie-workshops en brainstormsessies verzorgt.

Duidelijk mag zijn dat deze dame overloopt van ideeën, want bovenstaande is al een aardig lijstje voor één persoon en toch was het niet genoeg. En dus besloot Marijke om anderhalf jaar geleden aan het avontuur van een eigen webwinkel, Qolors.nl, te beginnen. Wij vroegen haar waarom!

Vertel eens Marijke… Waarom?!
“Ik merkte uit eigen ervaring dat ik voor goede basics, vooral die in kleur, niet altijd in de modewinkels kon vinden wat ik zocht. Ik heb daarom een pasochtend met twintig vrouwen georganiseerd en via online enquêtes ruim driehonderd vrouwen naar hun mening gevraagd. Al snel bleek dat ik niet de enige was en er veel overeenkomsten waren. Daaruit is een groot aanbod in basics ontstaan, die ik graag wilde gaan verkopen. En om op je vraag terug te komen. Ik dacht… Een webwinkel, hoe moeilijk kan dat zijn?”

En, hoe moeilijk was het?
“Nou ik heb het wel flink onderschat! Ik had me voor mijn gevoel goed voorbereid, veel mensen gesproken en goed de dingen op papier gezet. Maar achteraf had ik zeker beter kunnen inkopen, heb ik toch nog enkele kostenposten over het hoofd gezien en kan de marketing veel beter. Media-aandacht genereren is me niet vreemd maar daar heb ik mijn kennis en kunde zeker nog onvoldoende benut. Gelukkig had ik vooraf wel wat startkapitaal verzameld!”

Was het lastig om een startkapitaal te realiseren?
“Ik heb dat gedaan via crowdfunding. Ik heb dus een plan online gezet waarbij ik ruim vijftigduizend euro wilde verzamelen. Via mijn eigen netwerk heb ik gezorgd dat de eerste investeerders er snel waren en vervolgens ging dat gelukkig goed. Zo’n honderd mensen, voornamelijk vrouwen, hebben ieder vijfhonderd euro geïnvesteerd. Daarvan ken ik ongeveer de helft, de andere helft is mij geheel onbekend en kwam dus via het crowdfunding-platform.”

En kun je hiermee de kosten goed betalen?
“Dat valt eigenlijk dus nog flink tegen. Ik maak tegenwoordig een goede omzet dus het komt allemaal wel goed, maar het valt me op dat je als webwinkelier toch nog vaak je eigen wiel moet uitvinden. Terwijl ik normaal juist altijd graag van het delen ben. Ik zou dus graag met andere webwinkeliers een online marketeer, klantenservice, logistieke diensten of kantoorruimte delen. Mijn magazijn deel ik nu met een andere webwinkel maar veel zaken doe ik toch alleen.”

Bedoel je bijvoorbeeld een fulfilmentbedrijf?
“Dat is niet delen maar een heel specifiek punt uit handen geven. Ik ben bij een paar gaan kijken en het valt me op hoe zeer zij zich focussen op juist alleen die veilige nette opslag en niet op andere zaken. Zo heb ik eens per kwartaal een garage-sale. Lang niet alle fulfilment-aanbieders bieden dat zomaar aan. Maar zoiets moet toch kunnen? En leer je bij een fulfilmentpartij ook de partij kennen die zijn spullen naast jou heeft staan? Dat idee kreeg ik tijdens mijn bezoekjes in ieder geval niet. Het was vooral veilig en betrouwbaar. Maar dus zonder gezelligheid of synergie. Niet even lekker sparren over software, affiliate marketing, Google of klantenservice bijvoorbeeld. Dingen die ik als kleine speler juist wilde.”

Over sparren over de software gesproken. Jij gebruikt SEOshop. Een bewuste keuze?
“Ik ben oorspronkelijk niet met SEOshop gestart. Toen ik begon vroeg ik iedereen om advies en daaruit kwam Magento. Dat was de software waarbij het meeste mogelijk was en die zeker met zijn tijd mee zal gaan. Alles wat ik kan bedenken kan daar waarschijnlijk ook wel in, alleen was het voor mij echt Chinees. Het bureau waarmee ik samenwerkte was in mijn beleving te technisch en ik werd er niet gelukkig van. Toen kwam ik SEOshop tegen. Daarmee kunnen negen van de tien dingen ook alleen is nu mijn webwinkel makkelijk te beheren, met een goede Nederlandse handleiding en biedt SEOshop een vriendelijke klantenservice. Bij een workshop heb ik de mensen van de klantenservice gewoon even de hand kunnen schudden. Dat voelt allemaal stukken beter en overstappen was echt zo gebeurd! Kan dus nu zeggen dat ik momenteel heel tevreden ben!”

Dus je magazijn inmiddels gedeeld en software op orde. Wat is je volgende stap?
“Ik moet me nu eigenlijk echt even bezighouden met de marketing. Ik heb bijvoorbeeld gekeken of ik me kan aansluiten bij het plaza-concept van Zalando en kijk momenteel of ik ook in Duitsland wil lanceren. Qolors.de is al rond, dus het hoeft eigenlijk alleen de media in! Maar ja, hoe pak je dat aan in Duitsland?”

Duitsland dus? Zestien miljoen Nederlanders is al niet meer genoeg voor Qolors?
“Hahaha. Eigenlijk wel he? Natuurlijk heb je daar gelijk in en dan kom ik eigenlijk ook weer een beetje bij mijn vorige punt. Ik zou graag bepaalde stappen met andere webwinkeliers delen. Bijvoorbeeld samen de kosten delen van een bureau die de stap naar Duitsland mogelijk maakt. Ik zou graag eens aan dat avontuur beginnen. Maar ook in Nederland is er inderdaad nog genoeg te doen en zou ik graag met webwinkeliers samenwerken. Want in Nederland bereik ik inderdaad nog maar een heel klein deel van mijn doelgroep, dus mijn Duitse groei is vooral een grote wens en nog niet 100% realiteit.”

Dan sluiten we het artikel toch gewoon met een oproep? Met wie zou je nu het liefste samenwerken?
“Och zoveel! Ik zou bijvoorbeeld graag samen met andere webwinkels een klantenservice-dame inhuren. Ik weet dat er callcenters zijn maar als diegene soms bij mij op kantoor kan zitten of echt dedicated met mij mee kan denken over mijn klantenservice heb ik dat toch liever. Verder zou ik graag samen met andere webwinkels, bijvoorbeeld een shop die t-shirts voor mannen verkoopt, samenwerken op het gebied van media-aandacht. Samen onderzoekjes doen en persberichten schrijven. Maar ook op het gebied van kantoorruimte, of een online marketeer samen delen, zie ik kansen. Mijn marketing is iets dat ik nu goed moet oppakken maar direct iemand in dienst nemen is dan toch een hele grote stap. Als ik dat in het begin samen zou kunnen doen met een andere webwinkelier, sta ik daar zeker voor open!”

Tags

Reacties