menu

“Ik wil mijn klanten verwennen”

Wij interviewen met regelmaat webwinkeliers en ecommerce specialisten. Deze keer de ervaringen van een startende webwinkelier: Rebecca van der Wurff brengt met Pleasurements.com een nieuwe kijk op erotische artikelen.

V: Wat voor webwinkel ga je precies beginnen?
A: Pleasurements brengt stijlvolle lingerie en erotiek voor het hogere segment. Eigenlijk is erotiek niet het juiste woord. Ik wil een brug slaan tussen romantiek en erotiek. Het concept draait om de liefde en de invulling en aankleding van deze liefde. De collectie zal bestaan uit zelfbewuste lingerie, nightwear, ready-to-wear, accessoires en intieme accessoires. Vooral de lingerie collectie is uniek: Geen enkel merk wordt nog verkocht in Nederland. Hier ligt dan ook de nadruk op.

V: Hoe kwam je op het idee voor deze winkel?
A: Ik heb een voorliefde voor mooie dingen en met mij vele anderen. Ik hoop deze mensen blij te maken met mijn collectie. Verder vind ik erotiek in Nederland in 99% van de gevallen plat en ordinair. Terwijl erotiek in essentie liefde is, en de invulling en aankleding van deze liefde. In mijn ogen is dit dus niet plat en ordinair, maar juist heel mooi.

V: Waarom heb je besloten een webwinkel op te gaan zetten, en waarom nu?
A: Op een website kan je gebruik maken van heel veel fotografie. En dat wil ik. Ik wil een gevoel overbrengen op de kijker. Prikkelen. Inspireren.Daarbij is de fijnste paskamer je eigen paskamer: thuis. Op een website kan je ook veel vertellen. Veel producten zijn uniek en hebben een verhaal. In een offline winkel heb je vaak niet de kans dit verhaal te  kunnen vertellen, maar op deze manier altijd. Commercieel gezien is een webwinkel voor mij ook de verstandigste optie. Ik wil de grens over, wereldwijd kunnen verkopen.

De markt voor webwinkels zit fors in de lift, zowel aan de vraagkant als aan de aanbodkant. Daarbij zie je dat landen als Frankrijk en Spanje, waar de e-commerce nog in de kinderschoenen staat, een enorme groeispurt doormaken. Ik richt mij op een nichemarkt, en het Internet maakt het uitstekend mogelijk om op een nichemarkt te focussen, omdat het bereik zo groot is. Met een offline winkel is dit een stuk lastiger.

V: Wat zijn de problemen waar je tegenaan loopt?
A: Ik wil het geen problemen noemen, maar hier en daar kom je drempels op de weg tegen. Dit heeft iedere ondernemer. Gelukkig  maar, want ik hou van uitdagingen. En bovendien is het oplossen van problemen de beste leerschool!

V: Wat vind je het moeilijkste gedeelte van het opzetten van een webwinkel?
A: De bouw van de webwinkel heb ik uitbesteed, daar weet ik te weinig vanaf om het zelf te kunnen doen. Verder steek ik veel op van beursbezoeken, vakbladen, Google en mijn netwerk.

V: Denk je dat het internet het gemakkelijk maakt te gaan ondernemen, zou je als het fenomeen webwinkel niet bestond bijvoorbeeld een offline winkel zijn begonnen?
A: Als je op serieuze wijze met een webwinkel start maakt het ondernemen niet makkelijker, maar biedt het wel meer mogelijkheden. Een offline winkel zou voor mij heel beperkend zijn, maar ik zou het zeker wel doen. Ik wil in de toekomst ook een boetiek openen. Een exclusieve boetiek in Amsterdam, die bijvoorbeeld op donderdagavond, zaterdag, zondag geopend is en op andere dagen alleen op afspraak. Maar de focus is en blijft de online store.

V: Welke software gebruik je voor de webwinkel?
A: Ik gebruik Ruby on Rails, (X)HTML, CSS en JavaScript.

V: Waar zou je over een half jaar willen staan?
A: Ik hoop dan al veel vrouwen (en mannen!) te hebben blij gemaakt, zodat ik van deze omzet opnieuw een hele mooie collectie kan inkopen.

V: Waar haal je je producten vandaan?
Heel de wereld, maar voornamelijk uit de VS,  Canada, Argentinië, Australië, Zweden, Frankrijk, Italië,  Spanje en de UK. Ik haal niets uit Nederland, met als uitzondering een bijzondere collectie die hier speciaal met de hand wordt gemaakt voor Pleasurements. Uniek dus!

V: Op welke specifieke doelgroep wil je je richten en denk je hen te bereiken?
A: Pleasurements spreekt een steeds groter wordende doelgroep aan die tot dusver op erotisch gebied niet werd aangesproken. Dit zijn moderne en goed verzorgde vrouwen tussen de 25 en 49 jaar, met een bovengemiddeld opleidings- en inkomensniveau. Ze weet wat ze wil en voor haar wordt erotiek pas erotisch als het stijlvol is en klasse heeft. Deze vrouw staat midden in het leven en ontwikkelt zich graag op vele fronten. Zij houdt van luxe en de mooie dingen in het leven.

Op online gebied wil ik deze vrouwen bereiken via direct mail, nieuwsbrieven, SEA, SEO, buzz marketing en social media marketing. Offline wil ik deze vrouwen bereiken via geschreven media als de Linda, Jan, Red, Goedele, Miljonair, Talkies, Elle en Viva. We hebben ook een paar gave marketingacties, maar deze laat ik nog niet los.

V: Zou je je in de toekomst full time met de webwinkel bezig willen houden?
A: Ik ben er al full time mee bezig. Ik maak lange dagen en vele uren, maar zo voelt het niet: Ondernemen is leuk en het concept des te leuker!

V: Heb je iemand die je kan benaderen voor advies?
A: Ja. Het afgelopen halfjaar heb ik begeleiding gehad bij ACE aan de Vijzelstraat in Amsterdam. Ik heb vooral veel gehad aan Andrea Wiegman, eigenaresse van magazine Second Sight. Op het moment ben ik te druk voor het opnieuw inwinnen van advies, omdat ik over een paar weken online ga. Na de lancering wil ik mij verdiepen door middel van seminars, workshops en netwerkbijeenkomsten.

V: Wat denk je dat de belangrijkste punten zijn waar je op moet letten als webwinkelier?
Een goede layout van de website, goede vindbaarheid van de website en producten, goede foto’s van een hoge resolutie, eerlijkheid, een solide en betrouwbaar betaal- en bestelproces maar bovenal service, service en nog eens service. Service is een ruim begrip, dit moet iedere webwinkelier voor zichzelf afbakenen. Maar Pleasurements biedt de klant heel veel service door geen verzendkosten te rekenen, een laagdrempelig retourbeleid, 24-uurs levering, ruime keuze in betaalmogelijkheden, prachtige verpakking en de klant krijgt bij iedere bestelling een kado. Ik wil mijn klanten verwennen.

V: Hoe zie je de toekomst van e-commerce in Nederland?
A: Optimistisch! Ik verwacht dat de e-commerce nog socialer wordt en websites/toepassingen nog levensechter. Ook verwacht ik meer mogelijkheden, zoals nieuwe betaalsystemen. Ook zullen er veel nichemarkten aangeboord worden. Uiteindelijk zal dit zich stabiliseren en bepaalt de klant wie er over blijft. Ook verwacht ik dat offline en online retail met elkaar in evenwicht komen, door het  beste van beiden met elkaar te combineren.

De webwinkel van Rebecca, Pleasurements.com, zal over enkele weken live gaan.

 

Tags

Verder lezen

Reacties