menu

“Ik wil kleur in de loopkleding brengen”

Runcolor HardloopkledingWij interviewen met regelmaat webwinkeliers en ecommerce specialisten. Deze keer de ervaringen van startend webwinkelier Jan Doodeman. Afgelopen week  heeft hij officieel zijn nieuwe webshop in hardloopkleding gelanceerd. In dit interview vertelt hij over zijn ervaringen over het opstarten van deze webwinkel.
 
Jan en zijn webwinkel in het kort
Sinds vorige week is Jan Doodeman actief met Runcolor.nl. In de naam zit de bedoeling van de webwinkel eigenlijk al opgesloten. Het woord  ‘run’ slaat natuurlijk op het hardlopen en met het tweede gedeelte van de naam heeft Jan de missie om meer kleur in de sport te brengen. In de webwinkel is dan ook veel kleurige kleding te vinden. “Ik wil proberen de loper en loopster te verleiden om het oude stramien om altijd maar in donkere kleding te lopen te doorbreken. Nu is dat eigenlijk enkel in de atletiek.” Aldus de ondernemer zelf.
 
V: Hoe ben je op het idee gekomen?
 
A: Handelen zit in de genen, mijn ouders hadden al een flinke dorpswinkel in textiel. Omdat ik al meer dan dertig jaar aan hardlopen doe, lag het een beetje voor de hand om iets te gaan betekenen voor de hardloper.
 
V:  Heb je evengoed veel onderzoek moeten doen?
 
A: Ik heb zeker onderzoek moeten doen naar de haalbaarheid van mijn plannen, maar het Internet geeft vele mogelijkheden om te zien wat er speelt in de hardloopwereld. Het aantal hardlopers neemt elk jaar nog weer toe. Een goede informatiebron spreekt over drieënhalf tot vier miljoen actieve hardlopers die één of meer keer per week de hardloopschoenen aantrekken. En al deze hardlopers moeten aangekleed worden. Er is duidelijk een markt voor de kleding van de hardloper.
 
Omdat ik al dertig jaar actief ben als hardloper ken ik het wereldje inderdaad wel. Ik ben al vele jaren aangesloten bij een grote loopgroep (Loopgroep Hoorn) en binnen deze club (meer dan 400 leden) doe ik veel vrijwilligerswerk. Zo bemoei ik mij met de organisatie van meerdere loopevenementen. Ik was bijvoorbeeld betrokken bij de organisatie van de Hoorn Marathon. Hierdoor heb ik zoveel contacten kunnen leggen met mensen in de hardloop- en atletieksport.
 
V: Je webwinkel is sinds kort online, ben je lang bezig geweest deze op te zetten?
 
A: De ‘opening’ van de webwinkel was enkele dagen geleden. We zijn natuurlijk een tijd bezig geweest met de webwinkel zelf, maar vooral de werkzaamheden daarvoor hebben vele maanden tijd in beslag genomen. Ik importeer de kleding zelf en ik heb met de mensen van de fabriek ook zelf de kleding ontworpen. Dat kost tijd. Diverse keren heb ik de fabriek moeten bezoeken om allerlei afspraken te maken, over de leveringen, over de maatvoeringen, etc. 
 
Want alhoewel de fabriek gewoon in Europa staat is er nog steeds geen universele maatvoering in Europa en was dit dus ook voor mij een belangrijk onderdeel. Daarnaast zijn we veel bezig geweest met het zoeken naar de juiste stoffen, de kleuren, enz.
 
A: Was het gemakkelijk een juiste partner te vinden?
 
Het zoeken naar een producent is niet zo moeilijk. Via het bedrijf Kompass kan men het internet afzoeken naar een toeleveringsbedrijf en/of producent. Je moet een keuze maken in een continent of land waar je wilt kopen. Kies je voor een lage lonenland met goedkope handel dan zijn de contacten vaak slecht en de verplichte afnamen groot. Kies je zoals ik voor een EU-land dan is dat alweer veel makkelijker.  Dan moet je de  juiste branche zoeken.
 
Toch viel dit nog niet mee. Ik heb verschillende proefpakketten laten maken en overkomen naar mijn adres thuis en het duurde best een behoorlijke tijd voordat dit echt helemaal naar mijn zin was. Zo lette ik scherp op of er wel goed, constant en snel geleverd werd. Dit laatste scheelt je veel aan kosten omdat je  niet zoveel kleding in voorraad hoeft te houden. In mijn geval heb ik goed contact met de fabriek opgebouwd. Het loopt goed en snel, men spreekt goed Engels, de e-mailberichten worden altijd beantwoord en er wordt veel service verleend door de fabriek.

 

V: Kledingwinkels zijn niet nieuw. Hoe denk jij je te onderscheiden?
 
A: Er zijn al heel veel kledingwinkels die actief zijn op het internet en er is wel degelijk concurrentie. Ook in de sportkleding is er al veel te vinden op het net. Toch denk ik dat mijn webshop anders is. Bijna alle internetwinkels in sportkleding verkopen de spullen van de (grote) merken. Ik voer een eigen label. 
 
Daardoor hoef ik niet mee te betalen aan de grote reclamecampagnes, de ontwikkelingskosten en de sponsorbedragen aan de topsporters van deze merken. Ik kan een topkwaliteit leveren voor een gunstige prijs. De bezoeker van RunColor.nl kan zelf de kleuren van zijn looptenue samenstellen. Verder kan de klant in mijn winkel terecht voor bedrukte kleding en is er de mogelijkheid om samen met de klant een nieuw ontwerp te maken voor tenues.
 
In de praktijk merk ik dat veel loopgroepen, atletiekverenigingen of bedrijven wel behoefte hebben aan dit soort maatwerk. De (kleuren)combinaties zijn dan ook bijna onbeperkt.
 
V: Hoe verwacht je dat klanten jou gaan vinden?
 
De webmaster heeft mij veel ideeën aangereikt op het gebied van internet en zoekmachines. Zo heb ik veel opgelet bij de teksten van de website. Ik noem bijvoorbeeld veel trefwoorden die te maken hebben met de hardloopsport en met de hardloopkleding, als de klant een woord intypt dat ook maar iets te maken heeft met hardloopkleding, zoals, ‘run’, ‘running’, ‘tight’, ‘hardloopkleding’ enz. 
 
Maar ik gebruik ook mijn eigen netwerk. Ik ben niet verlegen en zoek veel contact met allerlei relaties in de hardloop- en in de atletieksport zoals de loopgroepen, atletiekverenigingen, toeleveringsbedrijven, organisaties van loopevenementen enz. Zij willen mogelijk zelf bestellen en als zij een website dan vraag ik ze gelijk om een link te plaatsen. 
 
V: Ik zie inderdaad dat je je ook op clubs wilt richten.
 
A: Uiteindelijk ligt het in de bedoeling om in de loop van de jaren de loopgroepen, atletiekverenigingen en bedrijven met hardlopers en ook andere teamsporten als grote doelgroep te zien. Maar de individuele sporter zal steeds bij mij terecht kunnen voor een enkel stelletje. 
 
Ik wil mij juist sterk maken voor degene die een nabestelling wil doen van een tenue van zijn club, ook al is het maar één item, dat dit mogelijk blijft. Ik wil samen met de fabriek alles kunnen nabestellen.
 
V: Het bestellen van één item? Kun je met die prijzen en marges er dan wel van leven?
 
Elke winkel heeft een fikse aanlooptijd nodig. Van een echte winkel gaat men er van uit dat er in het eerste jaar verlies wordt geleden, het tweede jaar dat men quitte draait en dat het derde winstgevend zou kunnen worden.  Een internetwinkel heeft wat dat betreft toch een voorsprong, er zijn relatief gezien weinig lopende kosten in het aanvangsjaar, toch denk ik dat ik meer dan een jaar nodig heb wil ik enige winst te kunnen gaan maken. Ik heb naast deze internetonderneming nog enige andere bezigheden. 
 
V: Dus twaalf maanden om winstgevend te worden. En daarna?
 
Als je deze ambities zou kunnen ‘vertalen’ in bezigheden dan denk ik dat ik inderdaad wel deze periode nodig heb om enige bekendheid aan mijn winkel te kunnen geven. Na het eerste jaar denk ik al enige clubs, groepen, bedrijven  tot vaste klant te kunnen rekenen. 
 
Later hoop ik dat mijn naam door heel Nederland een begrip zal worden, zodat op termijn door heel het land hardlopers in de kleurige tenues van RunColor.nl te vinden zijn!

Meer weten over Jan of zijn webwinkel?
Zie voor meer informatie over deze ondernemer en zijn aanbod de website RunColor.nl

Tags

Reacties