menu

iDeal storing kost webwinkels miljoenen

ideal storing door Rabobank DOS aanval?Een storing op zaterdag en zondag bij de Rabobank leek de oorzaak te zijn dat iDeal urenlang platging en webwinkels miljoenen omzet misliepen. Nu.nl schrijft dat het technisch is opgelost maar nog steeds zijn er op Twitter bijzonder veel klachten. Webwereld legt uit waarom.

 
Technische storing Rabobank
Op zaterdag lijkt er eerst een flinke storing te zijn bij de Rabobank. Een groot aantal klanten lijkt niet in te kunnen loggen in het internetbankiersysteem van deze bank. Als op zondag de problemen alleen maar groter worden is ook duidelijk dat het om een echt groot probleem gaat. 
 
De Rabobank zelf geeft aan dat het de problemen heeft opgelost maar gedurende de halve dag lijkt het niet mogelijk om betalingen te verrichten met iDeal en ook Rabobank klanten blijven massaal aangeven dat ze problemen ondervinden. 
 
Echt grote problemen blijven zondag nog uit. Op zich niet zo vreemd want zondag is traditioneel een rustige dag voor internetbankieren en iDeal. Maar maandagmorgen werd echter snel duidelijk dat de problemen nog niet verholpen waren en door de internetstoring bij Rabobank op zondagmiddag werkt het betalingsverkeer via iDeal nog niet zoals het hoort. Dat heeft een woordvoerder van iDeal gisteravond gezegd tegen nieuwssite Nu.nl
 
Er wordt wel aangegeven dat het probleem is opgelost maar, als we de berichtgeving op de nieuwssite mogen geloven is het een DNS probleem. Er zijn twee iDeal platformen en door de DNS te wijzigen kunnen ze alle klanten naar de versie verwijzen die werkt. Wij namen vanmorgen de proef op de som en bij ons bleek een betaling inderdaad weer mogelijk.
 
Klachten over storingen blijven aan
Toch lijken de problemen bij iDeal en de Rabobank nog niet voorbij. De bank meldt zelf op maandagochtend dat er voor sommige klanten nog steeds problemen zijn en verwijst naar een  andere url voor internetbankieren, dit is overigens nog steeds het laatste bericht op de officiële Twitter van de Rabobank, en ook webwinkels blijven aangeven dat er betalingen mislukken.
 
Nieuwswebsite Webwereld geeft aan dat de storing bij de Rabobank mogelijk wel is verholpen, maar dat er door deze eerdere storing nu een stortvloed aan retourberichtjes in het betalingssysteem terecht is gekomen. Deze enorme bulk aan foutmeldingen, voor webhosting bedrijven vergelijkbaar met de failure notices die bij een SPAM aanval soms nog urenlang voor overlast zorgen, belasten nu het iDeal systeem met een flinke stroom aan data. Vergelijkbaar met een Denial of Service aanval (DOS-aanval) zoals die door hackers soms bewust wordt uitgevoerd. 
 
Stilte rond storing die miljoenen kost?
Eind vorig jaar was er al een record aan iDeal storingen maar volgens Twinkle Magazine is dit de grootste storing ooit. Maandag is traditioneel de drukste dag van de week voor webwinkels en verschillende webwinkels klagen daarom over een flinke kostenpost. 
 
Tegen een DOS-aanval valt niet altijd te werken en waarschijnlijk wordt er met man en macht gewerkt aan het probleem. Wat wel vreemd is, is dat het nieuws overal in de media te vinden is. Webwereld, Emerce, Twinkle Magazine, allemaal weten ze meer informatie te bieden. Behalve het bedrijf die werkelijk weet hoe het zit met deze storing. De Rabobank informeert via Twitter over de problemen bij de bank zelf, maar op Currence, de aanbieder van iDeal, staan als laaste berichten wat positieve geluiden over een mogelijke internationale groei en een record in het gebruik van iDeal.
 
Over de storing zelf is niets te vinden. 

Tags

Reacties