menu

“iDEAL aanbieder Mollie professionaliseert”

Een van de bekendere en grotere aanbieders van iDEAL functionaliteiten is aanbieder Mollie. Deze aanbieder gaat enkele grote veranderingen doorvoeren in 2010.

Mollie biedt betaal- en SMS-diensten aan. Het is bekend geworden door het aanbieden van de mogelijkheid om iDEAL betalingen te acccepteren zonder abonnement. Bij Mollie betaal je een bedrag per transactie. Als je niet zeker bent van het aantal transacties en het eerst een keer wilt proberen is Mollie zeer toegankelijk. En tegelijkertijd flexibel genoeg om geïntegreerd te worden in complexere websites en bedrijfssystemen, het groeit moeiteloos met je ambities en professionaliseringsslagen mee.

Vandaag komt Mollie naar buiten met een aantal wijzigingen in de dienstverlening. Eerder veranderde de ING bank haar voorwaarden m.b.t. iDEAL met een vergelijkbare insteek. Bij de ING kwamen er op de veranderingen nogal wat feedback van klanten. Met name de nieuwe vaste kosten per maand vielen bij kleinere webwinkels slecht. Bij Mollie vallen dit soort veranderingen gelukkig mee, ze worden niet duurder en veranderen niet de tarieven. Zelf geeft Mollie het als volgt aan; “iDEAL aanbieder Mollie kijkt ook naar de toekomst. Het professionaliseert en daarvoor zijn de volgende wijzingen nodig.”

De wijzigingen die Mollie gaat doorvoeren zullen zowel voor nieuwe klanten als voor bestaande klanten gaan gelden. Om deze zoveel mogelijk tijd te gunnen om deze wijzigingen in het account te kunnen doorvoeren worden de wijzigingen voor bestaande klanten later verplicht dan voor nieuwe klanten. Nieuwe klanten zullen per 1 juli al met de vernieuwde accounts werken, bestaande klanten hebben tot 16 augustus om hun account te updaten en de juiste gegevens aan te leveren.

De veranderingen bestaan uit het vragen van wat meer gegevens die je via het admin-gedeelte gemakkelijk kunt toevoegen, en wat meer controle zoals een verificatie op de bankgegevens. De extra controle brengt ook extra restricties. Zo eist Mollie binnenkort ook een  inschrijving van de Kamer van Koophandel om de iDEAL-betalingen te (blijven) ontvangen. Juist voor kleine webwinkeliers die het eerst vanuit huis als particulier willen proberen kan dit een groot struikelblok gaan vormen.

Voordelen zijn er ook. Zo kunnen de formulieren in de toekomst digitaal ondertekend worden en gaan ze met websiteprofielen werken. Dit betekent dat er meerdere webshops onder 1 account ondergebracht kunnen worden, die toch herkenbaar zijn in de transacties en facturen. Verder worden ze soepeler in het aantal uitbetalingen. Aan het einde van dit jaar gaan ze 8 tot 10x per maand iDEAL-betalingen uitbetalen.

Planning
• Per juni 2010: invoering websiteprofielen
• Per 1 juli 2010: vernieuwde accounts verplicht voor nieuwe klanten
• Per 16 augustus 2010: vernieuwde accounts verplicht voor bestaande klanten
• Vierde kwartaal 2010: vaker uitbetalen van iDEAL tegoeden

Al met al mogelijk iets meer controle zoals bankgegevens controle of de vereiste KVK inschrijving, maar voor de bestaande klanten waarschijnlijk wel meer mogelijkheden en flexibiliteit. Zelf noemt Mollie de veranderingen een professionaliseringsslag.

Tags

Reacties