menu

‘Hou rekening met ecommerce bij inrichting steden’

Bestuurders en beleggers zouden serieus rekening moeten houden met ecommerce bij de keuzes die ze maken in de ruimtelijke ordening en de infrastructuur van een stad. Online shopping verandert namelijk niet alleen onze winkelgewoonten, het heeft ook invloed op infrastructuur, stedelijke inrichting en vastgoed.

Dat blijkt uit het rapport ‘Signed, Sealed, Delivered – Analysing the Impact of E-commerce on Urban Areas’. Zolang het online aanbod blijft toenemen, zal de impact van ecommerce ook blijven groeien. Steden in ons land moeten al rekening houden met de uitdagingen die online retail met zich meebrengt en dat wordt de komende jaren niet minder, zo is de verwachting.

Winkelgedrag in steden is complexer geworden

Er worden structurele veranderingen in de aanvoerketen van winkelketens gevraagd. Vroeger was het winkelgedrag van consumenten namelijk best voorspelbaar wat plaats en tijd betreft, maar nu is het allemaal veel complexer geworden. De focus is ook verschoven, van het beheren van voorraden in winkels naar het leveren aan individuele consumenten.

Tel daarbij de organisatie van retourzendingen en het aanbieden van verschillende duurzame bezorgmethoden en je begrijpt dat er behoorlijk wat nieuwe uitdagingen zijn waar de ecommerce-sector, maar ook de stad van de nabije toekomst mee te maken heeft.

Paskamer van winkel naar huis consument

Als voorbeeld van de veranderingen noemt Robert Sommar, een van de auteurs van het rapport, de trend onder consumenten om meerdere modellen en maten van een artikel te bestellen en vervolgens degenen die niet bevallen terug te sturen. De traditionele paskamer is hiermee verplaatst van winkels naar de huizen van mensen zelf. En dat heeft weer grote gevolgen voor transport, maar ook voor de functie van vastgoed of winkelgebied binnen een stad. En daarmee dus ook de infrastructuur.

Winkels alleen nog maar om producten te tonen?

“Doordat winkels verdwijnen volgt een nieuwe definitie van ruimtelijke ordening en de winkels die blijven zullen wellicht enkel gebruikt worden om producten te tonen. De functie en structuur van hedendaagse winkelgebieden, terminals en verzamelpunten zal aanzienlijk veranderen door de toename van ecommerce”, aldus het rapport.

Volgens Reinier Mijsberg van Sweco Nederland zijn we in ons land al ver ontwikkeld wat de veranderingen betreft. “In Utrecht zien we hubs aan de randen van de stad ontstaan en zijn duurzame vervoersmiddelen de norm geworden. Zo wordt de druk op de binnenstad ontlast en is een gezonde en veilige binnenstad dichtbij. Bestuurders en beleggers moeten serieus rekening houden met e-commerce bij de keuzes die ze maken in de ruimtelijke ordening en de infrastructuur van de stad van de nabije toekomst.”

De zogenaamde TRIPL, gebruikt door onder andere DPD voor bezorging in het centrum van enkele Duitse steden.
De zogenaamde TRIPL, gebruikt door onder andere DPD voor bezorging in het centrum van enkele Duitse steden.

Tags

Verder lezen

Reacties