menu

Hoeveel webwinkels hebben we in Nederland?

Hoeveel webwinkels hebben we in NederlandNederland heeft al bijzonder veel webwinkels en nog altijd is dit getal groeiende. Hoeveel webwinkels we exact hebben is lastig te zeggen maar wij hebben in ieder geval een nieuwe schatting berekend. Die is flink hoger dan het aantal dat tot nu toe door KVK, Thuiswinkel.org of het CBS is genoemd!

Nederland is een ecommerce-land. Het internet brak hier snel door, met iDeal hadden we snel een acceptabele betaaloplossing en van oudsher zijn we lekker ondernemend. We stappen dus graag in een nieuwe ontwikkeling als ecommerce. Met de opkomst van osCommerce of licentieoplossingen ging het opeens erg snel. In korte tijd bezat Nederland tienduizend webwinkels.

Daarna werd het lastig tellen hoeveel webwinkels Nederland heeft. Starters probeerden HBD-kosten te ontwijken en schreven zich op een andere wijze in, ‘normale’ retail (en nonretail!) organisaties gingen opeens online verkopen waardoor ook Thuiswinkel.org er geen vat meer op had, en door het enorme aantal kleine webwinkeliers die genoegen nemen met een paar honderd euro winst per jaar valt het ook voor het cijfermatige CBS lastig te berekenen. Het hoogste aantal dat genoemd is komt uiteindelijk van Thuiswinkel.org die in 2012 schatte dat er zo’n 45.000 webwinkels waren in Nederland. Een beduidend hoger aantal dan de KVK aangeeft.

Maar Nederland kent al 70.000 webwinkels
Toch zit ook Thuiswinkel.org, die nog altijd dit aantal communiceert, aan de lage kant. Nederland kent momenteel zo’n 70.000 webwinkels. Wij tellen enkel actieve webwinkels. Hiermee bedoelen wij alle webwinkels die omzet zou moeten kunnen maken. Natuurlijk heeft niet elke webwinkel elke week omzet, maar de webwinkel moet af zijn en gevonden kunnen worden. De meeste gratis webwinkels tellen wij dus niet mee. Dit zorgt ervoor dat wij aanbieders als Biedmeer, Mijnwebwinkel en Luondo – die een kosteloos instapmodel hebben – lager inschatten dan deze partijen zelf naar buiten brengen.

In de 70.000 zijn webwinkels opgenomen die draaien op (alfabetische volgorde) Biedmeer, Elexioshop, Interspire, LogiVert, Luondo, Magento, Mijnwebwinkel, MyShop, One-Stop-Webshop, OpenCart, osCommerce, PrestaShop, SEOshop, ShopFactory, Shoppagina, Shoptrader, Starteenwinkel, STRATO,  WordPress en Zen-Cart. Gezien het aantal overige opensource aanbieders, maatwerk-webwinkels en zelfgescripte webwinkels is er een percentage ‘Overige’ in de berekening meegenomen van 5%.

Van het totale aantal draaien de meeste webwinkels onder licentie. Aanbieder Mijnwebwinkel (in het licentiesegment  momenteel marktleider als we kijken naar pure aantallen) wordt snel gevolgd door aanbieders als Biedmeer, Starteenwinkel en SEOshop. Er zijn dus iets minder opensource-webwinkels dan licentie-webwinkels maar het verschil is niet erg groot. Zo schatten wij dat er alleen al zo’n 15.000 Magento-webwinkels zijn. Magento wordt op afstand gevolgd door WordPress, alhoewel het daar erg twijfelachtig is wat we als webwinkel kunnen zien en wat niet, en ook osCommerce heeft in Nederland nog altijd een aardig marktaandeel.

In Nederland kennen we dus erg veel aanbieders van webwinkelsoftware. Zelfs meer dan in de landen om ons heen, en elk van deze aanbieders lijkt een marktaandeel te bezitten die overleefbaar is. Het aantal wordt momenteel dus nog niet kleiner. Afgelopen maand nog is de opensource webwinkelsoftware-aanbieder Sumostore in ons land gelanceerd, waarmee we zelfs juist weer een nieuwe aanbieder rijker zijn. Toch zou het ons niet verbazen als er komende jaren een consolidatieslag plaats zou vinden waarbij aanbieders meer gaan samenwerken of dat er zelfs fusies of overnames plaats gaan vinden. Qua webwinkelsoftware is het lastig migreren of vergelijken maar aangezien de bedrijven zelf ook steeds groter worden is er op het gebied van marketing of overheadkosten op dat vlak wel wat te winnen voor sommige partijen.

De grootste webwinkelsoftware-aanbieder ook de beste?
Aantallen zeggen uiteraard niets over het succes van een aanbieder. Mede door enorme leeftijdsverschillen van aanbieders en door een enorm verschil in de webwinkelsoftware (en tarieven) zegt het aantal weinig over de aanbieders of de webwinkelsoftware zelf. Zo zijn er maar weinig Interspire- of Hybris-webwinkels in ons land omdat de meeste webwinkeliers het simpelweg niet kunnen betalen. Het onderzoek is ons puur te doen geweest om het totale aantal te kunnen berekenen. Wel is het ons opgevallen dat ‘oudere aanbieders’ nog altijd serieuze aantallen hebben.

Ook al kent de markt inmiddels veel meer namen en hebben in vergelijking jongere spelers als SEOshop (bovenkant van de markt) en Shoppagina (onderkant van de markt) de markt afgelopen jaren weer verder in beweging gezet, nog altijd zie je dat het overgrote deel van de starters simpelweg via Google op zoek gaat naar webwinkelsoftware en dat webdesigners vaak nog altijd hetzelfde aanbieden. Oudere aanbieders hebben hun marktaandeel afgelopen jaren daarmee vrij aardig kunnen vasthouden. Er draaien zelfs nog altijd een aardig aantal webwinkels op basis van osCommerce, ook al mag het duidelijk zijn dat als je vandaag ermee start, er wel betere software te vinden is. Webwinkeliers die er toentertijd voor kozen hebben waarschijnlijk zelf flink gesleuteld en zijn zelf halve softwareontwikkelaars geworden die elke komma uit de code van hun software kennen en dus niet graag overstappen. De zogenaamde doe-alles-zelvers. De echte overstapgolf moet blijkbaar nog aanbreken?

Disclaimer: De berekening
De aantallen van licentie-aanbieders zijn naar onze mening vrij zuiver. Er is met de aanbieders zelf contact opgenomen, we hebben betaalproviders gesproken en kennen veel aanbieders ook al wat langer waardoor we redelijke schattingen kunnen maken. Opensource is uiteraard lastiger te schatten dus daar zou de foutmarge groter kunnen zijn. Deze is via deskundigen tot stand gekomen en gecontroleerd via online crawlers die schattingen maken. Last but not least hebben we zelf zoekopdrachten naar producten gedaan en daarvan de webwinkelsoftware-aanbieder gecontroleerd, om te zien of de marktaandelen zouden kunnen kloppen.

Nog een belangrijke kanttekening: Wij hebben het aantal webwinkels onderzocht. Dat zijn dus geen websites waar ‘iets’ verkocht wordt zoals goede-doelensites, blogs, affiliatesites of andere sites waar je een ideallink tegen kunt komen. Er moeten meerdere artikelen zijn en de doelstelling van de site moet echt gericht zijn om die artikelen te verkopen. Alle multichannel-spelers tellen dus mee. We hebben geen scheiding gemaakt tussen b2b en b2c.

Tags

Reacties