Hoeveel clicks heb je nodig voor een miljoen?

Hoeveel clicks heb je nodig voor een miljoen?

Stel, je wilt één miljoen euro aan omzet genereren met je webwinkel, hoeveel clicks heb je daarvoor nodig? Recent onderzoek toont aan dat dit aantal met 12 procent is toegenomen in een jaar tijd. Had je er vorig jaar zo’n 323.000 voor nodig, dit jaar kost het je meer dan 360.00 clicks!

Dit, en meer, blijkt uit een grootschalig benchmark-rapport op basis van 143 miljoen website-sessies. Het onderzoek is uitgevoerd door Wolfgang Digital, dat hiervoor honderden miljoenen website-sessies en minstens 447 miljoen aan online omzet analyseerde.

Vorig jaar had het bedrijf ook al zo’n rapport naar buiten gebracht, wat het vergelijken een stuk makkelijker maakt. Zo blijkt dat vorig jaar 323.365 clicks nodig waren om een miljoen euro aan omzet te realiseren. Vooral in de omnichannel-branche waren er veel clicks nodig, terwijl travel het met slechts 146.982 wist te bewerkstelligen.

Bezoeker is €2,77 waard

Dat was vorig jaar. Nu zijn er gemiddeld 360.775 clicks voor nodig om een miljoen omzet te genereren. Dit betekent dus dat een bezoeker gemiddeld €2,77 waard is. Travel heeft daarentegen nóg minder clicks nodig om de miljoen te bereiken, terwijl multichannel het aankoopproces alleen maar langer ziet worden. Ook bij pure players is het aantal benodigde clicks toegenomen: van 293 duizend vorig jaar naar bijna 389 duizend dit jaar.

Clicks nodig voor een miljoen euro aan omzet (2017)

Het onderzoek stond niet alleen stil bij clicks en een virtuele omzet van één miljoen euro. Het heeft veel meer onderzocht. Zo bleek onder meer dat Google de grootste aandrijver blijft van website-bezoeken, maar dat ‘dark traffic’ steeds meer toeneemt. Google staat nu aan de basis van 62 procent van al het verkeer (waarvan 39 procent organisch) en 63 procent van alle omzet. Maar de invloed ervan neemt af, terwijl ‘dark traffic’ toeneemt. Dit gebeurt wanneer Google Analytics een bron niet herkent, zoals bijvoorbeeld het geval is bij consumenten die linkjes delen via WhatsApp.

Het aantal sessies per medium (2017)

De grootste correlatie vond Wolfgang Digital tussen de tijd die werd doorgebracht op een website en de conversieratio. Het bleek dat door de tijd op de site met 16 procent te vergroten, de conversieratio met 10 procent toenam. Het aantal pagina’s per sessie bleek ook erg sterk samen te hangen met de omzetgroei. En websites die meer verkeer vanuit Facebook krijgen, hadden hogere time-on-site-cijfers.

Mobiel populair, maar de desktop zorgt voor het geld

Het rapport laat ook zien dat websites die meer mobiele en tablet-pageviews had, sneller hun omzet zagen toenemen. En 2017 is het jaar waarop de mobiel voor het eerst meer sessies (52%) wist te genereren dan de desktop (36%) en tablet (12%) bij elkaar. Desondanks is de desktop nog steeds goed voor bijna twee derde van alle online omzet. Diens gebruikers hebben ook 164 procent meer kans om te converteren dan consumenten die vanaf een mobiel browsen. En wanneer desktopgebruikers converteren, geven ze per bestelling gemiddeld ook 20 procent meer uit dan mobiele shoppers.

Uit het benchmarkrapport werd ook duidelijk dat e-mail voor drie keer zo veel omzet zorgt als Facebook op een last-click-basis. Webwinkels die meer verkeer per e-mail krijgen, kunnen ook bogen op een hogere gemiddelde bestelwaarde. En websites met een groter aandeel van Bing CPC-verkeer hebben ook dit effect. Volgens de onderzoekers is het een logische stap om te zetten als je bedrijf zich in een verzadigde AdWords-omgeving bevindt.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten