Hoelang domineert Verenigd Koninkrijk nog?

ecommerce verenigd koninkrijkHet Verenigd Koninkrijk heeft lang de ecommerce in Europa gedomineerd. Afgelopen jaren had het land meer omzet dan de andere landen in de top vijf samen. De verwachting is dat de Britten in 2014 niet langer meer dan de helft van de online verkopen namens de vijf grootste Europese landen omzetten. Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië zijn bezig met een inhaalslag.

eMarketer verwacht dat over drie jaar deze vier landen voor het eerst samen meer verkopen dan het Verenigd Koninkrijk in zijn eentje. Nog een jaar later hebben Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje zelfs bijna zestig procent van de totale verkoop in Europa in handen, zo is de verwachting.

Zuid-Europa koopt nog niet vaak online
Volgens Karin von Abrams, auteur van het rapport, neemt het aantal online kopers in de eerdergenoemde vier landen gestaag toe, terwijl het consumentenvertrouwen stijgt en webwinkeliers een steeds breder scala van goederen en diensten aanbieden.

Van de vier landen zijn en blijven Italië en Spanje nog steeds de kleinste. Waar in landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland meer dan driekwart van de internetgebruikers het afgelopen jaar wel eens een online aankoop heeft gedaan, blijft dat percentage in de Zuid-Europese landen hangen op respectievelijk 38,5% en 55,2%.

Een van de oorzaken hiervan zou kunnen zijn dat deze landen geen rijke geschiedenis van thuiswinkelen (via de catalogus) hebben, iets wat we in Frankrijk en Duitsland, maar natuurlijk ook in Nederland, wel zien.

Ons land schurkt sowieso dicht tegen de traditionele top vijf aan. Volgens eMarketer zette Italië vorig jaar 9,4 miljard dollar om. Nederland haalde in dat jaar een ecommerce-omzet van 8,2 miljard dollar.

Ecommerce-verschillen per land
De landen blijven hoe dan ook sterk van elkaar verschillen qua consumentengedrag. Zo bleek uit een poll in Frankrijk dit jaar dat mobiele telefooneigenaars uit dat land eerder de mobiel zouden gebruiken tijdens het bezoeken van een stenen winkel dan eigenaars uit de andere grote Europese landen. Toch zijn mobiele gebruikers in Frankrijk minder snel geneigd om via de mobiel aankopen te doen. En zo zullen consumenten in Italië en Spanje bijvoorbeeld minder snel het online bestellen van etenswaren omarmen, terwijl dit in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk veel meer aanslaat.

Een Europa? Ondanks dat de omzet steeds meer over het continent verspreid wordt, is het idee van een continent zonder grenzen, zowel fysiek als cultureel, nog ver weg.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten