Hoe zet je je webwinkel op pauze tijdens de coronacrisis?

Hoe zet je je webwinkel op pauze tijdens de coronacrisis?

Tijdens de coronacrisis zullen sommige webwinkels floreren, terwijl anderen misschien – al dan niet tijdelijk – de deuren moeten sluiten. Maar hoe zet je tijdelijk je webwinkel op pauze, terwijl je zo min mogelijk wegzakt in de zoekresultaten?

Er is niet aan te ontkomen; het coronavirus woedt door het land en verandert ook de verhoudingen in ecommerce-land. Online reisbureaus en fashionwinkels zien hun bezoekersaantallen afnemen, terwijl bouwmarkten en drogisterijen flinke omzetten realiseren.

Als jij door het virus gedwongen bent om je activiteiten te pauzeren, dan moet je je webwinkel aanpassen of zelfs tijdelijk sluiten. Maar als je dit verkeerd doet kan dit veel invloed hebben op je organische Google-resultaten. Als je verwacht op korte termijn je webwinkel weer te openen, dan wil je natuurlijk niet dat je tegen die tijd al je posities bent verloren. Hoe kun je dit dan het beste aanpakken?

Beperk de functionaliteit van je website

Als jouw situatie tijdelijk is, zoals nu waarschijnlijk het geval is, dan kun je het best je website online houden, maar enkele functionaliteiten uitschakelen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het winkelwagentje uit te schakelen. Dit is een zeer gemakkelijke oplossing die je in je webwinkelsoftware zo kunt instellen, terwijl het niks verandert voor de zichtbaarheid van jouw website in Google en andere zoekmachines.

Meld het uitgeschakelde winkelwagentje

Mocht je het winkelwagentje uitschakelen, vergeet dit dan niet duidelijk te vermelden op je homepage en in de rest van je online shop! Het laatste wat je wil is dat een klant dénkt dat ‘ie bij jou kan bestellen, allerlei productpagina’s bekijkt en er op het allerlaatste moment achterkomt dat bestellen nu niet mogelijk is.

Vermeld duidelijk op de homepage dat bestellen nu niet mogelijk is.

Bezoekers kunnen nog steeds van alles doen

Het voordeel van het uitschakelen van je winkelwagentje is dat de rest van je site het gewoon nog steeds doet. Bezoekers kunnen dus nog steeds jouw producten vinden, prijzen vergelijken, reviews lezen of hun wensenlijstje aanvullen.

Veel webwinkels informeren hun website-bezoekers en klanten over de invloed van het coronavirus door een grote pop-up of banner op de homepage te plaatsen. Logisch, maar kijk uit dat je de klant niet te veel tot last bent. Google heeft een aantal tips over hoe je een goede waarschuwingspop-up of -banner plaatst.

Slechte pop-ups volgens Google
Vermijd dit soort meldingen.

Benoem alle relevante informatie

Wanneer je je bezoekers informeert over de gewijzigde situatie, vergeet dan niet alle relevante informatie te benoemen. Denk hierbij aan gewijzigde levertermijnen, geannuleerde afhaalopties of veranderde bezorgmogelijkheden. En leg ook uit hoe het afleveren aan huis is veranderd door de corona-maatregelen (zoals de 1,5 meter afstand).  Hoe beter je je klanten informeert, hoe minder ze voor vervelende verrassingen komen te staan.

Als je gebruikmaakt van rich snippets en dus bijvoorbeeld producten, kaarten, recepten, openingstijden of reviews toont in Google, dan maakt je website gebruik van zogeheten gestructureerde data. Vergeet deze niet te updaten als er iets is veranderd, aan bijvoorbeeld je openingstijden of live voorraad, of wanneer bijvoorbeeld een evenement is geannuleerd.

Laat je pagina’s opnieuw indexeren

Heb je alles veranderd aan je website wat je moest veranderen? Vergeet dan niet Google hierover in te lichten. Via Search Console kun je de zoekmachine vragen een aantal pagina’s opnieuw te indexeren. Wil je veel meer pagina’s opnieuw laten crawlen (bijvoorbeeld je productpagina’s), gebruik dan sitemaps.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten