menu

Hoe verdien ik deze tijd terug?

Hoe verdien je geld met een weblog?Ecommerce staat nog maar in de kinderschoenen. Ontwikkelingen zijn er met de dag en ik zit er graag met mijn neus bovenop. Die nieuwsgierigheid heb ik al wat langer, maar door zaken als dit weblog is mijn interesse wel een behoorlijk tijdrovend proces geworden. Hoe verdien ik deze tijd eigenlijk terug?
 
Ik las laatst weer eens zo’n zin: ‘Uitgevers moeten stoppen om waardevolle digitale content gratis weg te geven. Na 15 jaar is wel duidelijk dat het free-content businessmodel niet werkt. Gratis is heel erg duur’ aldus Juan Señor. Hij heeft gelijk. Het is duur, maar ook zo leuk en verslavend. Geld verdienen kan toch altijd wel? Maar hoe dan?
 
Ik vraag het mijn doelgroep!
Inderdaad, maandag kom ik weer met de nieuwste trends, opinie en feiten maar deze vrijdagochtend als ik even wat minder ander nieuws heb, ben ik gewoon zo onbeschoft om te vragen hoe ik jouw centjes uit jouw zak kan kloppen. 
 
Banners zijn uit!
Het meest voor de hand liggen de banners en zelf ben ik best tevreden over het aantal bedrijven dat geassocieerd willen worden met websites als deze. Ik ben zelf vrij kritisch over wie er mag adverteren en wie niet, dus meestal zijn de advertenties écht goede bedrijven en relevant voor de doelgroep. Over onze banners hoor ik bezoekers nooit klagen.
 
En anders hebben we altijd nog Google Adsense. Maar banners leveren nooit echt geld op. Tenminste ik heb wat mensen met verstand hiervan gesproken zoals wat strategie bepalers van Publishr, Frankwatching, Marketingfacts, Twinkle Magazine, Emerce en wat andere bekendere partijen in deze markt die al jaren ervaring hebben. Stuk voor stuk geven ze aan dat banners, in vergelijking tot bijvoorbeeld printreclame, niets voorstellen. Ervan leven kun je niet. 
 
Ik leef er al jaren van, maar als ik wil dat mijn bedrijf groeit in kwaliteit, als ik iets meer onderzoek wil doen, en als ik mijn redactiemensen soms wat meer wil kunnen belonen zou een financiële groei zeker welkom zijn. 
 
Abonnementen zijn uit!
Kranten verliezen abonnees, tijdschriften doen het nog aardig maar ook hier is de verwachting dat er een verschuiving naar online gaande is. Je abonneren, dat is zóó 2010! 
 
Dirkjan for a Day?
Je kan me huren! Wil je mijn adviezen over je website, je webshop of je marketing strategie? Huur me maar een dagje. Vanaf vijfhonderd euro per dag exclusief BTW en onkosten wil ik bij sommige organisaties al een dagje meelopen.
 
Eigenlijk doen we dat nu ook al deels. Via Zietuwel.nl bied ik nu ook internetmarketing, webdesign en webshop oplossingen. Daarnaast lanceren we zelf webshops. Maar dat is niet wat ik nu zoek want eigenlijk geef ik dan toe dat het bloggen  zelf, onrendabel is en dat ik mijn geld moet verdienen als internetadviseur, of webwinkelier, en dat ik hier dus niet te veel tijd aan moet besteden. Liever wens ik een strategie waarbij fulltime onafhankelijk bloggen mogelijk is. Die keuze moet er zijn.
 
Web 2.0?
Wat voor ons tijdelijk leek te werken was het bieden van websites met user generated content. Met weblog artikelen lok je mensen, die uiteindelijk erover praten op een forum. Gratis content, advertentie ernaast, en klaar! Totdat ik die gesprekken zo mooi vond, dat ik met diezelfde mensen die eerst anonieme lezers waren, nu goede vrienden aan het worden ben. Ik praat dagelijks met ze op de mail, op het forum, op Twitter. Daarnaast moet er wel een soort moderatie op reacties zijn. Ik ben ervoor aansprakelijk en als gebruikers content kunnen achterlaten duurt het niet lang, of spambots kunnen het ook.
 
En dus hebben zelfs websites als Twitter en Hyves het lastig met hun inkomstenbronnen. Deze twee bereiken echt grote massa en dus is er wel wat mogelijk, maar kleine alternatieven hebben waarschijnlijk dezelfde vragen als ik.
 
Beurs, magazine, training of vacatures?
Collega websites werken veel met evenementen. Een beurs of congres of juist kleinere settings zoals een aparte training, workshop of ander offline gebeuren. Wat voor events zou je van ons verwachten en wat zouden wij hiervoor mogen vragen? Een lijst van trainingen, evenementen en vacatures vind ik zelf nog wel een leuke. Dan blijven we in onze rol van informeren maar blijven we zelf flexibel en onafhankelijk.
 
E-Books en betaalde PDF bestanden
Een andere oplossing is ecommerce binnen het weblog zelf. Bijvoorbeeld het verkopen van zogenaamd premium materiaal. Zo zijn er al wat handleidingen voor een webwinkel of social media. Soms zelfs te koop en voor enkele euro’s per download zou zoiets interessant kunnen zijn. Welke onderwerpen en informatie zou je van ons verwachten?
 
Ik heb genoeg gedachten voor de toekomst, maar jij als lezer weet mogelijk al het antwoord. Als ik nou iets zou willen doen voor jou. Maar je moet er wel, direct of indirect, voor betalen. Wat zou dit dan kunnen zijn?
 
Einde van het weblog?
Stel niemand reageert. Is dit dan het einde van het weblog? Zeker niet. Ik heb zelf ideeen genoeg, daarnaast is het weblog nooit opgezet met het idee er rijk van te worden en net als collega websites zoals die van Mitchel, die schrijft over zijn andere winstgevende ervaringen, of andere blogs in de markt, is het mijn passie. Schrijven over ecommerce is leuk! 
 
Maar mocht je een tip hebben, welkom is het zeker!

Reacties