menu

Hoe seksistisch is jouw webwinkel?

Hoe seksistisch is jouw webwinkel?Bart Smit kreeg na het onthullen van hun nieuwe speelgoedcatalogus heel wat kritiek te verduren. De bijbehorende teksten en de gebruikte kindmodelletjes bij bepaald speelgoed zouden nogal seksistisch zijn. Nu rijst gelijk de vraag op bij ons: hoe seksistisch is jóúw webwinkel eigenlijk? Is het nog wel van deze tijd hoe jij je producten aan de man (óf vrouw!) brengt?

Op Twitter ontstond er al snel rumoer toen enkele pagina’s uit Bart Smit’s nieuwste speelgoedcatalogus werden getoond. Hierop is namelijk te zien hoe meisjes bij allerlei roze schoonmaak- en kapster-speelgoed staan. De strekking van de tweets waren in de trant van: “Alsof alleen vrouwen schoonmaken” of “Alsof alleen meisjes kapper willen worden”.



Bart Smit reageert via Facebook op Twitter-rel

Hoewel de kritiek op Twitter losbarstte, reageerde Bart Smit hier niet uiterst adequaat op door middel van webcare-tweets, maar besloot het een post te plaatsen op hun Facebook-pagina. Daarin meldt het dat ‘het helemaal niet zo bedoeld was’, maar dat ‘die tekst verkeerd geïnterpreteerd kan worden en dat was uiteraard niet onze bedoeling, want ook wij zijn een modern bedrijf’. Hun woordkeuze is opmerkelijk, want hoe bedoelden ze het dán?

 

Verder valt het ons ook op dat de kindjes er wel erg Nederlands, netjes en correct (had er niet een brilletje of hanekam bij gemoeten?) uitzien. Per ongeluk is het dus in ieder geval niet. Maar is het dan ook gelijk slecht? Nu valt in principe voor beide partijen wat te zeggen. Je zou kunnen beweren dat roze al heel lang de kleur voor meisjes is en dat er nou eenmaal meer meisjes zijn die (houden van) schoonmaken of die kapper willen worden, maar aan de andere kant is dat misschien juist ook wel zo omdat dat al van kinds af aan zo wordt ‘gepropageerd’ met dit soort beeldvorming.

Hoe het ook zij, de hele kwestie doet ons wel afvragen hoe andere ‘moderne bedrijven’ dit aanpakken. Hoe beelden andere webwinkels de blijkbaar aanwezige rolverdeling tussen man en vrouw of tussen jongen en meisje uit? Denk je er dan vooral ethisch overna of heb je er ook een commercieel belang bij om een beetje uit de toon te vallen?

Het zal waarschijnlijk in ieder geval niet zo modern en neutraal zijn als de Zweedse speelgoedketen Top Toy. Zij besloten in 2012 om over te stappen op productfoto’s waarbij jongens en meisjes gewoon naast elkaar poseren. Waarbij je een jongetje een föhn kan zien vasthouden of een meisje ziet spelen met een parkeergarage. Dit leidde in het Verenigd Koninkrijk tot oproepen van een lobbygroep om dit soort productfoto’s ook te gebruiken in Britse speelgoedcatalogi.


Marketing-doeleinden

Tegenover de Wall Street Journal gaf socioloog Lisa Wade aan dat de genderneutrale aanpak van Top Toy significant is omdat het omdat het de gemeenschappelijke ideeën over mannelijkheid uitdaagt door poppen en een haardroger in jongenshandjes te stoppen. “Je mag gereedschap-speelgoed geven aan je dochter, maar je mag niet een make-uptasje aan je zoon geven”, zo zegt ze. Al denkt ze ook dat veel van deze genderneutrale wijzigingen vaak alleen maar zijn doorgevoerd vanuit marketingtechnisch oogpunt. “Je moet niet denken dat bedrijven dit doen uit ethisch oogpunt. Vaak doen ze het gewoon omdat dat strategisch beter is.”

Tags

Reacties