menu

Hoe haal je alles uit de feestdagen?

Hoe haal je alles uit de feestdagen?
De feestdagen komen eraan en dat betekent voor webwinkeliers doorgaans een impuls van de verkoopcijfers. Maar gezien de huidige financiële situatie is dat nog geen zekerheid. Wat kan je als webwinkelier doen om alles uit de feestdagen te halen?

De E-tailing Group houdt jaarlijks een onderzoek waarbij ze zogeheten holiday shoppers ondervragen. Van hen gaf 56% aan dat ze van plan waren om dit jaar hetzelfde bedrag uit te geven aan de feestdagen als vorig jaar. Iets meer dan één op de drie was van plan om enigszins of aanzienlijk minder uit te gaan geven. Niet echt vrolijke cijfers, dus het is noodzaak om zo veel mogelijk uit deze feestdagen proberen te halen.

Speel in op mobiele consument
Want mensen willen heus wel online kopen. Door de toenemende populariteit van tablets en smartphones zijn simpele offline consumenten, of zij die enkel vanaf hun pc of laptop online aankopen deden, veranderd in moderne ‘anywhere/everywhere shoppers’. Het is dus allereerst zaak om deze dagen een goed werkende mobiele site online te hebben, want klanten verwachten van zo’n site andere dingen dan van je reguliere webwinkel.

Speel in op redenen van online kopen
Allereerst is het handig om te weten wáárom mensen besluiten online aankopen te doen. Uit de enquête kwamen veel verschillende antwoorden naar boven op de vraag naar redenen om cadeaus online te kopen. Maar het besparen van geld en het besparen van tijd waren de twee meest genoemde redenen. Andere redenen die meetelden waren het vinden van moeilijk te vinden producten, het vermijden van de mensenmenigte in winkelcentrums, het gemak van verzenden, een groter aanbod en het besparen op benzine door niet naar de winkel te hoeven rijden.

Leg de nadruk op cadeaus
Voor en zelfs tijdens het feestseizoen is men op zoek naar geschikte cadeaus. Speel daar dus op in door de nadruk te leggen op cadeaus. Richt een speciale cadeaupagina in, waarop je normale aanbod gesorteerd staat op prijs, waardoor de geïnteresseerde consument zelf kan kiezen welke artikelen bij zijn of haar budget passen. De Belgische webwinkel iGadgets doet dit goed. Zij hebben een deel van hun vaste assortiment ondergebracht in de kerstpagina, waarbij er gekozen kan worden uit diverse prijsklasses.

iGadgets kerst cadeaus 

Pas je nieuwsbrief aan op de feestdagen
Je kan ervoor kiezen om voorafgaand aan de feestdagen een aparte mail te sturen met daarin een top tien van dit feestseizoen goed verkopende artikelen. Maar je kan ook je bestaande nieuwsbrief aanpassen en daarin refereren naar de feestdagen. Zoals Print Things dat bijvoorbeeld doet. Ze verkopen het hele jaar door cadeaubonnen, maar met de naderende kerstdagen komen ze met de Feestdagen Cadeaubon, zo valt te lezen in hun nieuwsbrief. Simpel, maar wel effectief.

 

Bied feestdagen gerelateerde tools aan
Nog voordat Modern.nl werd overgenomen door Scheer & Foppen had de elektronica-webwinkel in 2007 een hit met de op hen site aangeboden virtuele verlanglijstjes. Eerder dat jaar met Sinterklaas boden ze de bezoekers en klanten al een gratis gedichtengenerator aan. Naar eigen zeggen boekte Modern.nl toen 75 procent meer omzet dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Benadruk tijdige bezorging vóór de feestdagen
Niets frustrerender dan een bestelling die net ná een verjaardag of feestdag geleverd wordt. Maak hier gebruik van door je klanten erop te wijzen dat als ze nu bestellen hun aankoop nog voor de feestdagen in huis hebben. Zo wijst Novoids er in hun blog op dat hun airbrush-tekeningen ‘een prachtig cadeau voor Sinterklaas of kerst’ zijn. En: "Reageer zo snel mogelijk en wij zorgen dat u het voor de feestdagen in huis heeft."

Bied extra korting aan

Ook (of júíst) tijdens de feestdagen letten consumenten op de kleintjes. Een extra korting bij jou kan ertoe leiden dat ze niet naar je concurrent stappen. Overweeg daarom eens om extra korting aan te bieden tijdens het feestseizoen. Dit kan in de vorm van gratis verzending, couponcodes of korting op toekomstige aankopen. Zo bood TM-Media in 2010 tijdens de laatste dagen van het jaar 5% korting op al hun producten, in de vorm van een kortingscode.

 

Welke strategieën pas jij toe nu het sinterklaasfeest en de kerstdagen naderen?

Tags

Reacties