menu

Hoe bol.com nog beter kan

Hoe bol.com nog beter kanBol.com is in tien jaar uitgegroeid tot een niet te negeren webwinkel van formaat. Het wint ieder jaar wel weer een ecommerce-prijs en vernieuwt zichzelf regelmatig. Tóch zijn er een aantal zaken die Bol.com wat ons betreft best mag verbeteren…

Het kan altijd beter…

Als we ons (enigszins) kritisch uitlaten over Neckermann die volgens ons uit de mode raakt en Wehkamp die ondanks de gewonnen prijzen volgens ons echt nog beter kan, kunnen we natuurlijk niets anders dan ook even met een kritische bril kijken naar die andere grote ecommerce-speler: Bol.com. Bij dezen!

Meer nadruk op reviews

In 2009 publiceerden we al een blogbericht over een onderzoek waaruit bleek dat voor bijna de helft van de duizend ondervraagde consumenten klantenbeoordelingen doorslaggevend zijn bij de online aankoop van een product. En reviews op webwinkels werken goed. Het is voor een deel de bron van Amazons succes.

Ook in 2009 schreven wij daarover: “Klantenreviews zijn immers een essentieel onderdeel van de webshop en consumenten kunnen hun eigen profiel aanmaken waarna ze voorzien worden van persoonlijke informatie en aanraders.”

Klantenreviews krijgen dan ook een plek op de productpagina’s van Amazon. Als je daar een artikel zoekt, kun je steevast onderaan lezen wat andere gebruikers van het product vinden. Iets daarboven zie je een samenvatting van alle klantenbeoordelingen, gevisualiseerd door een overzicht met sterren.

beoordeling amazon.com

Bol.com heeft dit ook wel, maar daar worden de reviews weggemoffeld onder het zoveelste tabje op de productpagina. Je moet dus moeite doen om de reviews te kunnen lezen. En iedere extra klik die een klant moet doen is er een te veel.

beoordeling bol.com

 

Zelfs als je wil zien hoe de gemiddelde beoordeling is opgebouwd, moet je klikken…

Productfoto’s door klanten

Bol.com heeft bijna bij elk artikel op de site wel een of meerdere productfoto’s staan. Top, niks mis mee. Het is juist bij een webwinkel voor een consument erg fijn om te zien hoe het te kopen product er nou eigenlijk uitziet. Maar hiermee komen we ook gelijk bij ons tweede punt voor verbetering: de foto’s zouden de consument nóg meer tegemoet komen als er ook foto’s tussen zitten die door klanten zijn gemaakt. Dit kan vooral handig zijn bij huishoudelijke apparatuur en elektronica.

Het is leuk om te zien hoe een tv eruitziet op een door de fabrikant gemaakte en zeer gelikte foto, maar als klant heb je er meer aan als je kan zien hoe die eruit ziet in de woon- of slaapkamer. Want dan vallen sommige zaken je meer op dan wanneer je enkel een gefotoshopte foto ziet van een tv met op de achtergrond enkel nietszeggend wit. En om de visualisatie van het product nóg meer te verbeteren hebben we een derde suggestie:

Productvideo’s (door klanten)

Bij sommige producten, vaak de wat technischere artikelen of de dingen die enige uitleg vergen, volstaan enkele foto’s niet. Dan is een filmpje, waarin het product van alle kanten bekeken, opgepakt en aangeraakt kan worden, vele malen handiger. Bol.com kan hierin een voorbeeld nemen aan DealExtreme.com. Bij veel producten staat een rits aan video’s en foto’s, die ingezonden zijn door klanten. Het kan soms net de doorslag geven om een product wel (of juist niet) te kopen, als je als consument kan zien hoe een bepaald artikel er nou ‘in actie’ uitziet.

Dit zijn in totaal drie suggesties die wat ons betreft van Bol.com een nog betere webwinkel zouden maken. Is het een verrassing dat al deze suggesties te maken hebben met het centraler of in ieder geval nadrukkelijker tonen van klanteninbreng? Wat ons betreft niet. Bij veel webwinkels zie je de focus steeds meer verschuiven richting de klant en wat hij of zij in te brengen heeft of wil brengen op de site.

Het internet wordt nu eenmaal ‘socialer’. Maar men wil niet alleen maar mogelijkheden hebben om bepaalde delen van de site te kunnen delen met familie, vrienden en collega’s, maar ook met onbekenden wil de consument van tegenwoordig in (eenzijdig) contact staan. Daar horen dus een nadrukkelijkere rol voor klantenreviews en foto’s en video’s van klanten bij. En het wordt tijd dat Bol.com, wat grote pioniers als Amazon al veel eerder hebben gedaan, daar eens gehoor aan gaat geven.

Tags

Reacties