menu

Hoe bereik je vrouwen?

Vrouwen zijn een belangrijke doelgroep in de retailmarkt. In veel huishoudens is de vrouw degene die de meeste aankopen doet, en ook voor webwinkeliers kan het dus lonen om te weten hoe ze de vrouw het best kunnen bereiken.

Vrouwen winkelen meer dan mannen, en maken vaker beslissingen over gezamenlijke aankopen. Daarbij is het al lang niet meer zo dat mannen altijd de kostwinner zijn in huis. Uit onderzoek van de Engelse Grazia bleek onlangs dat bijna een derde van de vrouwen kostwinner is in hun gezin en nog eens 19 procent hetzelfde verdient als de partner. Vrouwen krijgen meer financiële middelen en daarmee nog meer zeggenschap over hun bestedingen.

En dit is ook online te merken. Zo berichtte de webwinkel Vente-Exclusive.com onlangs dat maar liefst 90 procent van hun bezoekers vrouw is, en zouden vrouwen van 35+ verantwoordelijk zijn voor de meeste online aankopen. De vrouw is een belangrijke doelgroep voor webwinkeliers, maar hoe bereik je deze doelgroep nu?

Uit het onderzoek ‘What women want from the Web’ dat Unicast onlangs uitvoerde bleek dat vrouwen het internet vooral gebruiken om contact te houden met familie en vrienden, 76 procent van de ondervraagde vrouwen gaf aan het internet hiervoor te gebruiken. Twee derde van de vrouwen gaf daarnaast aan het nieuws te volgen en op de hoogte te blijven van aanbiedingen via het internet. Hiervoor gebruiken ze vooral zoekmachines (70%) en webwinkels en social networks (beide 70%).

Op de vraag welke advertenties hen het best zouden bereiken antwoordden de meeste vrouwen dat advertenties met aanbiedingen om geld te besparen hen het meeste aanspreken. Ook interactieve advertenties met bijvoorbeeld de mogelijkheid mee te doen aan een prijsvraag of deel te nemen aan een quiz spreken veel vrouwen aan.

Ondanks dat vrouwen dus veel tijd besteden aan social media en contact met vrienden en familie, geven advertenties op social networksites vaak niet het gewenste effect. Hoewel de sites ideaal zijn voor het gericht aanspreken van een bepaalde doelgroep zijn de vrouwen op deze websites vaak actief bezig met socializen met vrienden en familie en hierdoor wat minder gevoelig voor advertenties.

Belangrijk daarbij is dat vrouwen verschillende sociale websites voor verschillende doeleinden gebruiken. Social networks al Facebook en Twitter worden veelal gebruikt om in contact te blijven met vrienden, terwijl vrouwen community websites zoals baby websites gebruiken om informatie te verkrijgen van anderen,en ze op dit moment wellicht meer ontvangbaar zijn voor bepaalde advertenties.

Wat hierbij opgemerkt moet worden is dat niet alle vrouwen gelijk zijn, en moeders bijvoorbeeld anders winkelen dan jonge single vrouwen. Interesses en uitgavenpatronen verschillen, en het is belangrijk hier rekening mee te houden bij het opzetten van een marketingplan gericht op vrouwen.

bron: eMarketer 

 

 

Tags

Reacties