menu

Hoe benader je BNers voor je producten?

BN'ers voor je productenIn Amerika is het de gewoonste zaak van de wereld: beroemdheden actief
benaderen en ze je product gratis aanbieden. In de hoop dat ze ermee op
de foto komen te staan of iets positiefs over je merk of (web)winkel
zeggen. In Nederland komt het minder voor, maar daar kan jij verandering
in brengen!

Nu het in ons land steeds gebruikelijker wordt om BN’ers het gezicht van een webwinkel te maken, moeten we die beroemdheden toch ook onze producten kunnen laten aanprijzen? Dat zoiets effect kan hebben, bewees een recent geval in Amerika. Daar zag Jennifer Berson, directrice van een PR-bureau, tot haar grote verbazing dat comédienne Ellen DeGeneres in haar populaire talkshow de naam van een van haar clienten noemde en in één adem vertelde dat Angelina Jolie’s kinderen gebruikmaken van het product, in dit geval de babydekens van Little Giraffe. Opeens waren voor miljoenen kijkers die dekentjes synoniem voor kinderen van beroemdheden.

Bewust en onbewust kijken veel mensen naar wat bekende sterren dragen en met zich meedragen. De Uggs zouden lang niet zo populair zijn geweest als ze niet eerst massaal werden omarmd door celebs als Pamela Anderson, Oprah Winfrey en Kate Hudson.

Maar hoe krijg je jouw product bij die ene BN’er? Wij geven een aantal tips:

Kies de juiste BN’er
De eerste stap is gelijk de belangrijkste stap. Kies je doelgroep goed. Blader eens door de vele glossy’s en bekijk welke BN’ers het meest passen bij jouw product. Als je een webwinkel hebt dat zich richt op (aanstaande) moeders, kies dan ook een BN’er uit die net moeder is geworden. Mocht ze dan jouw product aanprijzen, dan komt de boodschap een stuk geloofwaardiger over dan wanneer bijvoorbeeld Dries Roelvink het zou aanbevelen. Doe je iets met vegetarische dingen, benader dan een van de sterren die iets deden of doen voor Wakker Dier, zoals de verkiezing tot meest sexy vegetariër.

Maak ook een rangschikking van overbekende, exclusieve BN’ers (categorie Mark Rutte en Doutzen Kroes) tot schnabbelgrage, publiciteitsgeile artiesten (lees: Dries Roelvink). Die laatste categorie is wellicht wat minder bekend, maar vaak voor minder geld (behalve Dries natuurlijk) wel eerder bereid om hun naam aan een product of webwinkel te verbinden!

Kies de juiste producten
Stuur alleen je beste producten op. De producten waarvan jij wil dat mensen die zien, maar ook die jij het meest wil en kan verkopen. Je kan wel een heel duur, exclusief item versturen, maar wat als de BN’er je product daadwerkelijk leuk vindt en er ook openlijk enthousiast over doet? Reken maar dat veel mensen opeens ook geïnteresseerd zijn! En als je dat product niet meer verkoopt of niet meer op voorraad hebt, moet je al die nieuwsgierige nieuwe klanten teleurstellen…

Vind de BN’er
Misschien nog wel het lastigste: neem contact op met de BN’er. Vaak lukt je zoiets niet direct. Je hebt meer kans op slagen als je dat via zijn of haar management doet.
Bekende managementbureaus die de commerciële belangen van BN’ers behartigen zijn onder andere Nummer 19, Jan Vis, bijvoorbeeld van Dries, Paradise Unlimited, Features Creative Management  en Henneman Agency. Via deze instanties kan je je wensen uitspreken en via-via in contact komen met die gedroomde BN’er. Natuurlijk kun je de meeste BN’ers ook benaderen via social media-sites als Twitter en Facebook. De kans is dan wel dat je berichtje verdwijnt in een immense stortvloed aan berichtjes die sommige beroemdheden iedere dag weer voor hun kiezen krijgen.

Bel van tevoren eventjes
Wel zo netjes natuurlijk, maar ook handig. In plaats van meteen maar het product op te sturen, is het wel zo slim om eerst even een belletje te plegen richting de BN’er of –in de meeste gevallen- het managementbureau. Introduceer jezelf, vertel wat over wat je te bieden hebt en vraag ze dan of het goed is als je de BN’er wat wil opsturen. Hierdoor heb je meer kans dat je boodschap beter blijft hangen bij het bureau in plaats van dat je pakketje gelijk al bij het oud papier wordt gezet.

Verstuur je product
Als je eenmaal de goedkeuring hebt gekregen of braaf zelf de beslissing hebt genomen om de BN’er kennis te laten maken met je webwinkel, is het tijd om het product ook daadwerkelijk op te sturen. Let hierbij extra op je verpakking! Het komt weinig professioneel over als het volstaat met allerhande reclame. Kleed het geheel extra feestelijk en/of professioneel aan, stuur een handgeschreven kaartje mee en zorg ervoor dat alles heelhuids aankomt. Je kan er voor kiezen om ook een naar jou geadresseerde envelop die al is voorzien van een postzegel mee te sturen, zodat de beroemdheid in kwestie je kan bedanken mocht hij of zij hier de behoefte aan hebben. En mocht dat gebeuren, dan verschijnt dat kaartje natuurlijk pontificaal op je website!

Zit niet stil
Maar ga ook niet gelijk bellen als je een dag lang niks hebt gehoord. Wacht minimaal anderhalve week voordat je contact opneemt met het managementbureau of de BN’er. En als je niks terughoort? Jammer dan. Vat het vooral niet persoonlijk op en laat je niet zo snel uit het veld slaan. Sommige BN’ers reageren nauwelijks op persoonlijke post en anderen zijn gewoonweg te druk (om te reageren). Kop op! Probeer dan gewoon je tweede keus!

Tags

Reacties