menu

Hoe belangrijk is het Thuiswinkel Waarborg-logo?

betrouwbaarheid en bekendheid thuiswinkel waarborgAls je het vertrouwen van de consument wilt winnen kun je je aansluiten bij Thuiswinkel.org en het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk gaan hanteren. Het zal niemand verbazen dat dit vertrouwen geeft bij een grote groep Nederlanders. Maar hoe bekend is het keurmerk eigenlijk echt en is die nog wel doorslaggevend met alle klantbeoordelingen, reviews, en ervaringen die via social media worden gedeeld?

De Thuiswinkel Organisatie is verreweg de meest bekende belangenvereniging – als er al concurrenten bestaan – voor webwinkels in Nederland. Het is ook nog eens dé organisatie die het meeste samenwerkt met de Consumentenbond en de overheid, en die het bekendste keurmerk-logo heeft. 

Maar hoe bekend is dit keurmerk nou eigenlijk echt? TNS Nipo onderzocht dit alweer voor de negende keer in opdracht van de Thuiswinkel Organisatie. Deze laatste brengt momenteel trots naar buiten dat 74% van de Nederlanders vindt dat webwinkels die het Thuiswinkel Waarborg voeren betrouwbaar zijn. Ruim een kwart (26%) vindt het ontbreken van het Thuiswinkel Waarborg-logo een reden om niet via die webwinkel te kopen. Mooie cijfers… Tenminste, zo op het eerste gezicht.

Helft van afhakers komt niet op de naam Thuiswinkel Waarborg
Zelfs zo mooi dat ik persoonlijk bijna twijfel of dit wel mogelijk is. Zo weet maar 14% spontaan de naam van het keurmerk te noemen en tóch weigert 26% dus een aankoop bij een webwinkel als het logo er niet op staat? Aan de andere kant gaat het hier natuurlijk puur om de beleving. Uit diverse onderzoeken blijkt dat een webwinkel die tv-reclames maakt volgens de consument sneller te vertrouwen lijkt. Een Bol.com of Wehkamp.nl zal echt niet één op de vier klanten verliezen als Thuiswinkel.org ophoudt te bestaan; maar dat er een bepaald percentage mensen hoge waarde aan hecht mag duidelijk zijn.

Toch ligt het voor de hand dat een grote groep Nederlanders webwinkels tegenwoordig ook beoordeeelt via social media, reviewssites, klantbeoordelingen, awards, of ervaringen van bekenden. Met zoveel alternatieven hoeft het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk lang niet altijd meer de (enige) doorslaggevende factor te zijn. En jawel, dat lijkt ook het laatste onderzoek van TNS Nipo uit te wijzen. Al is ondanks de afname Thuiswinkel.org toch ook in 2013 nog altijd een ijzersterk merk/logo.

Jammer is dat juist 2012 ontbreekt. Dat was het jaar na Lektober en dus zijn juist de cijfers van dat jaar interessant om te zien wat de impact is van nieuws en de kracht van een merk als Thuiswinkel.org als het even wat minder gaat. Er is een vrij opmerkelijke daling zichtbaar tussen 2011 en 2013 en zeker zonder de resultaten van 2012 is het gissen naar de reden daarvan.

Beeldmerk veel bekender dan de merknaam
Wat verder opvalt in het onderzoek is dat het beeldmerk, het huisje in de groene en rode kleur, flink bekender is dan de naam van het keurmerk zelf. En dat de bekendheid van het merk Thuiswinkel Waarborg bij de groep 55 jaar en ouder het kleinst is. Onder de respondenten van 55 jaar en ouder kent helaas maar 35% het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk van naam. De meerwaarde van het tonen van het Thuiswinkel Waarborg-logo is dus vooral groot onder mensen van 55 jaar of jonger. Na het zien van het logo kent wel zo’n negen op de tien respondenten het keurmerk.


Ondanks alternatieven nog altijd grote meerwaarde van keurmerk
En dan het allerbelangrijkste voor de organisatie zelf. De koopbereidheid na het zien van het logo. Zo’n zeven op de tien respondenten geeft aan er een voorkeur voor te hebben om het keurmerk van Thuiswinkel.org op een webwinkel te zien. Een kleine daling ten opzichte van 2011, maar ondanks een enorm aanbod van alternatieve beoordelingsvormen en de voor Thuiswinkel.org negatieve media-aandacht in de vorm van Lektober eind 2011, heeft het Thuiswinkel Waarborg-logo dus nog altijd een flinke positieve invloed voor de aangesloten webwinkels.

Tags

Reacties