menu

Hoe begin je een Twitter giveaway-actie?

Twitter Giveaway Actie opstartenTwitter is al lang en breed omarmd door marketeers, webwinkeliers en ondernemers, die Twitter steeds meer in hun marketingstrategie gebruiken. Veel webwinkels geven regelmatig via Twitter gratis artikelen weg. Hoe organiseer je als webwinkelier een succesvolle Twitter-giveaway?

Waarom een giveaway?
Met een actie op Twitter zorgt je er ook voor dat je merk, bedrijf en Twitter-account meer onder de aandacht komt van Twitter-gebruikers die jou (tot dan) niet volgden. Als je een actie bent gestart waarin Twitteraars jouw berichtje moeten retweeten, dan verschijnt jouw mededeling in de publieke timeline van deelnemende followers, waardoor het berichtje dus een nieuw publiek bereikt.

Fonq Twitter Giveaway

De acties hebben niet alleen Social media wordt ook steeds vaker toegepast in het algoritme van zoekmachines als Google en Yahoo. Het kan je resultaten uit zoekmachines aanzienlijk helpen als meerdere mensen op Twitter naar jouw website of actiepagina linken.

Wat moeten mensen doen?
Je kan een winactie op Twitter op verschillende manieren organiseren. Zo kan het al volstaan om mensen een bepaald Twitter-account te laten volgen. Soms moet men meer moeite doen, zoals het noemen van een Twitter-naam, het gebruiken van een bepaalde hashtag of het retweeten van een actiebericht.

Als je enige SEO-waarde uit de Twitter-actie wil krijgen, dan is het van belang dat deelnemers in hun tweet in ieder geval linken naar jouw site of webpagina om mee te kunnen doen aan de wedstrijd. Zo’n link kan je verkorten via url shorteners als bit.ly, waarbij je ook nog eens via hun site een goed overzicht kan krijgen van hoe vaak er op de link geklikt is. Helemaal handig is het als je de link laat herleiden naar een bepaalde landingspagina waar diverse producten of diensten van jouw bedrijf op staan.

Wie moet je benaderen?
Als je op je site alles in werking hebt gesteld voor een succesvolle giveaway is het nu taak om via Twitter mensen op de hoogte te brengen van je actie. Nu kun je dit doen door een tweet te plaatsen, maar daarmee bereik je in eerste instantie alleen je eigen volgers mee (en een handjevol mensen dat toevallig net heeft gezocht op de door jouw bijgevoegde hashtags).

Boekenweek Twitter Giveaway

Uiteindelijk wil je met je actie ook, of juist vooral, invloedrijke Twitteraars bereiken en Twitteraars die de actie relevant vinden. Dit laatste kun je vinden door via de zoekfunctie op Twitter te zoeken naar mensen wier interesses overeenkomen met de strekking van jouw actie. Geef je bijvoorbeeld gratis Ajax-sjaals weg, dan kan het helpen om te zoeken naar mensen die ‘Ajax’ en ‘fan’ in hun bio hebben staan. Nu levert een zoektocht op Twitter.com naar ‘Ajax’ en ‘fan’ onder het tabje ‘People’ vooral een lijst aan populaire Twitteraars op die direct iets hebben met Ajax (er staan voornamelijk (oud)-voetballers in de lijst), en dus niet zozeer de minder bekende Twitteraars die gek zijn op Ajax.

Wil je dus wat beter kunnen zoeken in de bio-teksten, dan kun je gebruikmaken van FollowerWonk. Als je hier zoekt naar ‘Ajax’ en ‘fan’, dan levert dat al een stuk meer relevante Twitteraars op. Je kan deze lijst ordenen op wie de meeste followers of vrienden heeft, wat weer van pas kan komen mochten zij de actie retweeten.

Tags

Reacties