Hieperdepiep, ecommerce is 18 geworden!

ecommerce is jarigIn augustus 1994 zou de eerste ecommerce-transactie plaats hebben gevonden en dat betekent dat de ecommerce deze maand achttien jaar is geworden. Maar betekent dat ook dat het volwassen is? Of staat het nog steeds in de kinderschoenen?

Zoals met zoveel mijlpalen het geval is, is het ook met betrekking tot de eerste ecommerce-verkoop niet officieel duidelijk wanneer die plaatsvond. Maar de meeste verhalen vertellen over 11 augustus 1994, toen ene Daniel Kohn de cd ‘Ten Summoner’s Tales’ van Sting kocht via zijn eigen, door hem mede-opgerichte website NetMarket.

En sindsdien is er flink veel veranderd in de ecommerce-wereld. Vandaag de dag wordt er jaarlijks aan biljoenen dollars verkocht via duizenden grote en kleine webwinkels wereldwijd. Maar ecommerce mag dit jaar dan wel als volwassen worden bestempeld, het heeft nog steeds niet alle kinderziektes overwonnen.

Hobbels en andere kinderziektes
Om te beginnen zijn er nog genoeg problemen aangaande de privacy van klanten, de veiligheid van de webwinkels en de service, waaronder levering en aftersales. Maar ondanks dat en ondanks het feit dat ecommerce in ons land bijvoorbeeld ‘nog maar’ net tien procent deel uitmaakt van de gehele detailhandel, kunnen we toch wel stellen dat de ecommerce na jaren kruipen en aan het handje genomen te zijn nu toch echt zelfstandig verder kan. Sterker nog, ondanks de volwassen status is er geen reden om te denken dat de ecommerce niet meer verder kan groeien. Dat zal dan waarschijnlijk niet alleen in de hoogte zijn, maar ook in de breedte.

De ecommerce heeft duidelijk de puberteit achter de rug, er wordt niet langer alleen maar geschopt tegen heilige huisjes en het keert in sommige gevallen zelfs terug richting de ouders om samen te werken. Voor de meesten is de tijd van roekeloos spelen en experimenteren voorbij en moet er de hele dag hard gewerkt worden. Al zijn er natuurlijk altijd een paar bij die verder studeren. Hoe dan ook, de ecommerce in het geheel is een stuk volwassener geworden en is lang niet meer zo gevoelig voor trends en hypes als in de jonge jaren.

Nieuwe generaties
Enkele critici durven zelfs te zeggen dat de ecommerce serieus is geworden en dat het dezelfde fouten maakt als hun voorouders. Dat de ecommerce serieuzer is geworden, blijkt wel uit het feit dat er soms gezinsuitbreiding plaatsvindt. Andere takken of onderdelen van de ecommerce slaan juist hun vleugels uit en gaan verder in het buitenland.

Al met al kunnen we inmiddels wel concluderen dat ecommerce met zijn achttien jaar in ieder geval geen kinderachtige business meer is!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten