menu

Het Webwinkel Weblog-jaaroverzicht 2015 – Deel II

Gisteren hadden we de terugblik op de eerste helft van 2015. Vandaag blikken wij wederom terug, maar kijken we wat er allemaal is gebeurd in de maanden juli tot en met december. Sowieso was daar plots de verkoop van SEOshop aan Lightspeed, maar er was nog meer…

Lees hier het eerste deel van ons jaaroverzicht.

Juli: maand van de cijfers
In juli kwamen er enkele cijfers naar buiten, wat ook niet zo gek is halverwege het jaar. Zo kwam in een onderzoek naar de online retail in ons land naar voren dat grote webwinkels het beter doen dan kleinere spelers en dat pure players online beter presteren dan omnichannel-retailers.  Ook bleek dat 28,7% van alle online betalingen uit Q2 vanaf een mobiel apparaat plaatsvond. En Shops United deelde mee dat haar klanten gezamenlijk al ruim één miljoen pakketten realiseerden in 2015. En in juli kwam ook het getal 14 weer om de hoek kijken, toen maakten we namelijk bekend wie de 14 Mooiste Webwinkeliers van 2015 zijn.

Augustus: maand van de randzaken
In augustus schreven we enkele berichten die niet over één groot onderwerp gingen, maar juist de wat kleinere krenten uit de pap visten. Zo vroegen we ons af wat het met je conversie zou doen als je in je webwinkel licht bewegende afbeeldingen zou gebruiken, zoals een model dat naar de bezoeker knipoogt. En zijn er in de toekomst nog wel heren- en damesafdelingen in webwinkels? Of wordt alles uniseks, omdat ook vrouwen een korte broek moeten kunnen bestellen en mannen een schoen met hak? En wat nou als je verzendlabels op zijn? Geen probleem, wij kwamen met diverse oplossingen. En dat veel webwinkels nog steeds niet bezorgen op de Waddeneilanden, dat moet ook maar eens veranderen!

September: maand van het buitenland
In september was er veel nieuws vanuit of over het buitenland. Zo lanceerde het Amerikaanse betaalbedrijf PayPal met PayPal.me een p2p-betaaldienst, waarmee mensen gemakkelijker geld van elkaar kunnen vragen. Try.com is een nieuwe Chrome-plugin die het mogelijk maakt om kleding gratis te passen, terwijl het Poolse e-businessbedrijf Divante een boekje open deed over de Nederlandse ecommerce. Halverwege de maand kregen we van onze zuiderburen te horen dat ecommerce bij hen nu goed is voor 14 procent van alle bestedingen in dat land. En aan het eind van september begon Ecommerce Europe met het uitrollen van haar eigen pan-Europese keurmerk. Een mooie ontwikkeling voor ecommerce in Europa!

Oktober: maand van de uitspraken
We begonnen deze maand met het voorzichtig uitroepen van Gelderland als de nieuwe ecommerce-provincie. Als het over webwinkels gaat, kijken we al snel naar de Randstad, maar in het oosten gebeurt haast net zoveel! Ook maakten consumenten duidelijk dat ze bij het online shoppen foto’s en video’s willen zien. Ondertussen werd Bever uitgeroepen tot beste sportketen van ons land en verstuurde PostNL een memo naar bezorgers dat pakketjes uit China voortaan standaard naar een afhaalpunt moesten worden gebracht. En in oktober riepen we natuurlijk ook de winnaar van de Ecommercerun uit!

November: maand van de samenwerkingen
In november bundelden meerdere partijen hun krachten. Zo maakten WebwinkelKeur en The Feedback Company bekend te gaan samenwerken. Shoppagina lanceerde een koppeling met Admarkt, het advertentieplatform van Marktplaats. terwijl SendCloud dankzij een samenwerking met Fadello same-day-delivery kan aanbieden. En op 19 november werden wij verrast door het nieuws dat webwinkelsoftware-aanbieder SEOshop in zee ging met het Canadese Lightspeed. Mooi nieuws voor de Nederlandse ecommerce! En er was FietsUniek.nl, dat besloot een pilot met AfterPay te draaien, waardoor klanten gespreid kunnen betalen.

December: maand van de let-downs
De maand begon met een aardige domper. Op Twitter gonsden de geruchten dat Coolblue overgenomen zou worden, voor wel één miljard euro! Dat was helaas niet waar. De webwinkel haalde een geslaagde grap uit en maakte bekend dat Sinterklaas de shop voor één miljard pepernoten overnam… Toen lazen we dat er een aantal bedrijven zijn dat werknemers ontslaat nadat die onder werktijd aan het online shoppen waren. Flauw hoor, we moeten toch juist die branche stimuleren? Ook baalden wij in eerste instantie van het feit dat er op één dag, 20 januari 2016, welgeteld vier ecommerce-borrels zijn! Gelukkig kwamen wij met een actieplan en blijken de borrels prima te combineren zijn.

Tags

Reacties