menu

Het Webwinkel Weblog-jaaroverzicht 2015 – Deel I

2015 leek, achteraf gezien, wel op een soort tussenjaar. Er ontstonden her en der wat initiatieven en enkele ecommerce-bedrijven leken een stille dood te sterven. Maar er gebeurde niet écht heel veel. Al was de verkoop van SEOshop aan Lightspeed wel even een ‘big thing’. Wij blikken terug op dat moment en op wat er nog meer gebeurde dit jaar.

Januari: maand van nieuwe initiatieven
In januari schreven we over NextChapter. Wat? Precies. Deze nieuwe software-speler werd aangekondigd tijdens de Webwinkel Vakdagen en dat nieuws werd niet alleen door ons opgemerkt, ook andere ecommerce-blogs hadden het erover. Alleen… nu horen we er niet meer zoveel van. De Facebook-pagina bestaat uit niets meer dan een geüpdatete profielafbeelding en verder vinden we online geen nieuws meer sinds het begin van dit jaar. Is dit dan zo’n ecommerce-initiatief dat snel weer een stille dood zal sterven?

Ook werd deze maand de appstore van CCV Shop gelanceerd. Tot 13 januari heette de software nog BiedMeer, maar met de komst van een nieuwe eigenaar werd ook gelijk de software geüpgraded met een heuse appstore. En daar hoorden we gelukkig wel meer over. Zo werden in september nog apps van Deverzendservice en Tawk.to toegevoegd aan de store.

Februari: maand vol klachten
De maand februari begonnen wij vrij klagend. We verklaarden de oorlog aan zogenaamde ‘dode webwinkels‘, online shops die nog wel draaiden, maar die 0 euro omzet haalden, waardoor het beeld van de markt drastisch werd vertekend.  Ook kwam het nieuws naar buiten dat in het noorden van het land slechts één op de zeven webwinkels rendabel is en deelden wij de scepsis van een Duitse blogger die de bezorging van haar pakketje in realtime volgde op een kaart. Uiteindelijk leek het nauwelijks een toevoeging om te weten dat de bezorger nog geen kilometer van je huis, terwijl je daarmee nog niet weet hoe lang het duurt voordat ‘ie bij jou is, omdat je niet weet hoeveel pakketjes hij nog moet bezorgen of wanneer hij koffiepauze houdt.

Maart: maand van startups
In maart schreven we een overzichtsartikel over de nieuwe Nederlandse bezorgdiensten. Ons land is altijd al een logistieke pionier geweest en ook op ecommerce-gebied blijven we niet stilzitten. Wij hopen nog veel te horen te krijgen van onder meer Pick This Up en Red Je Pakketje. Ook berichtten wij over WebPlank, een pop-upstore die het mogelijk maakt voor webwinkeliers om één of meerdere planken in de tijdelijke winkel te huren. Halverwege de maand kwam naar buiten dat Eelco van Wijk, toenmalig directeur PayPal Benelux, de overstap maakte naar mcommerce-startup JMango360. En maart was ook de maand waarin mcommerce-startup Daalder het levenslicht zag.

April: maand van de waarschuwingen
In april werden we met z’n allen wat voorzichtiger, of juist cynischer. Zo kwam uit een onderzoek naar voren dat webwinkels heel wat omzet kunnen mislopen als ze té veel bezig zijn om fraudeurs aan te pakken. De echte klanten raken namelijk gefrustreerd door alle conversievertragende middelen. Ook werden we er nog maar eens op gewezen dat ecommerce-spelers in ons land toch echt meer moeten doen met video’s. Dit blijft een onderbelichte en ondergewaardeerde marketingvorm, terwijl er tegenwoordig zoveel mogelijkheden zijn! Halverwege de maand waarschuwden we voor de vele spam-data die in Google Analytics staat en hoe je die kunt verwijderen. En dan was er nog de vraag of we het einde van de webwinkel zouden meemaken? Steven Bakker, oprichter van de BAS Group, was van mening dat er voor pure players straks geen plek meer is.

Mei: maand van de veranderingen
Mei leek wel één grote lenteschoonmaak. Zo was er op de eerste dag al gelijk het nieuws dat het logistieke ecommerce-bedrijf Active Ants zou verhuizen naar Nieuwegein en zo haar bedrijfsruimte verdubbelde en PayPal besloot haar aankoopbescherming uit te breiden door ook digitale producten, die niet werden geleverd of niet voldoen, te vergoeden. Webwinkel Typhone.nl was naar eigen zeggen de eerste die het mogelijk maakte om contracten te ondertekenen door middel van een iDeal-betaling.

Juni: maand van de hoop
Halverwege het jaar kwamen er enkele hoopgevende berichten naar buiten. Zo interviewden wij een ambitieuze Eelco van Wijk, die aangaf met JMango360 dit jaar duizend apps online te willen hebben. En uit de retailsector kwam het mooie, hoopgevende nieuws dat het aantal faillissementen in die sector dit jaar verder was gedaald. Of wat te denken van dit handige artikel over hoe je leveranciers kunt vinden op het populaire Chinese platform Alibaba? DHL vertelde deze maand dat de dienstverlening sterk is verbeterd en dat ze aan het eind van dit jaar 2000 parcelshops in ons land willen hebben. En aan het eind van de maand kon geconcludeerd worden dat de logistieke sector in Vlaanderen klaar is voor ecommerce.

Stay tuned…Morgen verschijnt deel twee van onze terugblik en kijken we naar wat er op ecommerce-gebied gebeurde in de maanden juli tot en met december.

Tags

Reacties