menu

Het online koopgedrag van de 45-plusser

Het online koopgedrag van de 45-plusserSoms kan het handig zijn om als webwinkelier te denken in doelgroepen. Immers, een 20-jarige vertoont ander consumentengedrag dan een 65+’er. En vrouwen bestellen online weer anders dan mannen. Het Bindinc. Kenniscentrum heeft onderzoek gedaan naar het consumentengedrag van Nederlanders tussen de 45 en 70 jaar en wij pluisden dat rapport vervolgens door…

45-plussers zijn voor veel webwinkels een welkome doelgroep! Ze geven wel wat uit, weten vaak wel wat ze willen en hebben de webwinkels inmiddels ook ontdekt. Zo blijkt dat een overgrote meerderheid (92%) van de 45-plussers wel eens producten en/of diensten via het internet bestelt. Populaire productcategorieën zijn vooral reizen en vakanties (47%), boeken, tijdschriften en kranten (47%) en kleding en sportartikelen (46%). De ondervraagde 45-plussers die wel eens wat kochten online, bestelden het afgelopen jaar gemiddeld zestien producten of diensten.

Maar ondanks het feit dat online kopen gemeengoed lijkt onder 45-plussers, is er nog altijd acht procent die nooit producten of diensten via het internet koopt. Als voornaamste reden hiervoor wordt genoemd dat men liever in een stenen winkel koopt (70%). Andere redenen zijn het hebben van weinig vertrouwen in webwinkels (28%), het onbetrouwbaar achten van betalen via internet (22%), te hoge verzendkosten (21%) of het feit dat alleen een productomschrijving te weinig zegt (15%).

Gemakkelijk en flexibel (prijzen vergelijken)
Kijken we naar de voordelen van online shoppen, dan noemt zestig procent ‘gemak’, terwijl 59% het fijn vindt om te kunnen winkelen wanneer het hen uitkomt. Het gemakkelijk vergelijken van prijzen wordt door de helft van de online shoppers als een voordeel gezien. Onder de 45-plussers die online shoppen, worden hoge verzendkosten als ergernis nummer één gezien (49%). Op nummer twee staat het feit dat er een online account moet worden aangemaakt voordat een product kan worden gekocht (40%). Maar ook websites die vastlopen terwijl de betaling wordt verwerkt, een webwinkel zonder klantenservice, een plots niet op voorraad zijnd product of een online afbeelding die niet lijkt op het echte product werden regelmatig als ergernis genoemd.

Albert.nl niet aan 45-plussers besteed?
Op de vraag welk soort producten of diensten men nooit online zou kopen, gaf een groot deel van de ondervraagden aan dagelijkse boodschappen niet via internet te willen bestellen. Ook diensten in en om het huis, financiële producten of diensten en gezondheidsproducten zijn online niet populair onder deze leeftijdsgroep.

Uit het onderzoek werd verder duidelijk dat één op de acht online shoppers online gemiddeld meer geld besteedt dan offline. Bijna zestig procent van de online shoppende 45-plussers checkt eerst een vergelijkingssite voordat er wordt overgegaan op het doen van online aankopen. Ook koopt een meerderheid van de shoppers liever iets bij een Nederlandse, dan bij een buitenlandse webwinkel.

Hoe zwaar dat laatste weegt valt dan verder in het onderzoek wel wat te betwijfelen want de prijs van het product wordt door een derde belangrijker geacht dan de bekendheid van de webwinkel. De helft van de shoppende 45-plussers checkt wel eerst of er een keurmerklogo op de website staat, voordat ze een product aanschaffen. Een nog hoger percentage, 59%, controleert de betrouwbaarheid van een webwinkel door te zoeken naar ervaringen van andere klanten.

Tags

Reacties