menu

Het nummer van Coolblue

het nummer van CoolblueOf in Nederland iedereen al gehoord heeft van Coolblue weten we niet, maar in ons wereldje van ecommerce kunnen we wel stellen dat het bedrijf bij de grootmachten hoort. Bij de spelers waar je een beetje tegenop kijkt. Een beetje jaloers op bent. Tenminste, totdat ze je op een dag opeens als een nummer gaan behandelen, zoals vandaag.

Coolblue is vrijwel vanuit het niets uitgegroeid tot een topspeler in de Nederlandse ecommerce. Met een idioot hoge miljoenenomzet en tegenwoordig heuse vestigingen staat het bedrijf, dat van alles en nog wat verkoopt, bekend om zijn vele mogelijkheden in bezorgtijden, leuke verpakkingsmateriaal, algemene voorwaarden (we doen niet zo moeilijk!) en naar eigen zeggen eigenlijk simpelweg alles wat met klantenservice te maken heeft. Dat is nogal wat, maar online maken ze daar blijkbaar veel van waar, want het aantal klachten over de webshops van het bedrijf is voor zover wij weten vrij minimaal.

Dat de fysieke winkel een andere tak van sport is, is echter helaas ook Coolblue wel duidelijk. Ze zitten bij ons letterlijk ‘om de hoek’ dus als we eens snel wat nodig hebben neigen we er soms naar om maar even binnen te lopen. Dom natuurlijk, want online bestellen is veel makkelijker. Om te beginnen kun je bijna niet bij ze parkeren dus tijdens het langsrijden even stoppen om binnen te stappen is er niet bij, en ook het uitzoeken van wat je nodig hebt is door de ‘op voorraad’-button die net een klik te ver is, gewoon lastiger. Maar het ergste is toch wel de nummertjesautomaat.

De nummertjesautomaat
De vestiging is niet zo druk maar daardoor hebben ze ook niet zoveel medewerkers en als er voor jou drie mensen uitgebreid advies willen bij de juiste tablet of tv, kan het toch zomaar gebeuren dat de winkel volloopt. Wat heeft hét klantgerichte bedrijf van Nederland daar nu voor innovatiefs op bedacht? Inderdaad, een automaat die nummertjes uitspuugt. Geen leuk briefje met weetjes, kleurtjes en info zoals je van Coolblue gewend bent maar een lullig nummer met letter op een afscheurpapiertje. Dit in combinatie met een groot scherm waarop je ziet welke nummers geweest zijn. Overigens zijn deze gerubriceerd – bij het nummertje pakken moet je aangeven waar je voor komt – dus als het nummer voor jou de laatst geholpen klant is kan het nog zijn dat er zo’n zes klanten tussenkomen doordat de logica van de letters bij de nummers jou niet duidelijk is.

Een logica die wij uiteraard proberen uit te vogelen want er is vast een keuze-optie die voorrang krijgt. Zo zal een nieuwe klant die iets komt kopen misschien wel voorrang krijgen op een klant die voor service terugkomt? En dus kiezen wij maar die optie op de pilaar. Verder vragen we ons af wat je moet aangeven als je voor beide komt. Service, en iets kopen. Of zal je dan twee nummertjes moeten trekken? Maar het lastigste is dat je moet weten dat het maffe ding er überhaupt staat.

Veel klanten zien de pilaar simpelweg niet staan en gaan dus bij de balie in de rij staan om er na een half uur achter te komen dat ze nooit aan de beurt komen. Zoals vandaag toen er weer eens een vrouw goed op haar nummer werd gezet. De vraag “Ik stond achter die meneer in de rij ben ik dan niet aan de beurt”, werd simpelweg beantwoord met “wat is uw nummer dan? Bij de ingang kunt u een nummertje pakken.”

Omdat we toch even moesten wachten hebben we ook maar een rondje gedaan om te vragen wat de andere wachtenden er precies van vonden. “Verschrikkelijk, vond ik vroeger bij de slager ook al zo stom,” aldus een wat oudere heer. “Ik moet eigenlijk naar de WC maar ik heb het volgende A-nummer maar er komen nu alleen maar B-nummers. Zal ik bijna aan de beurt zijn,” geeft een jonge vrouw aan. We hebben het ook nog aan de vrouw willen vragen die blijkbaar al even wachtte en op de nummertjesautomaat is gewezen, helaas was zij daarna direct vertrokken. We kunnen dus eigenlijk wel raden wat zij van de automaat vond.

Nummertjesautomaat van Coolblue

Tags

Verder lezen

Reacties