menu

Het Cross Border event komt er weer aan!

Woensdag 9 september vindt alweer het derde Cross Border Ecommerce Event plaats in Bunnik. Het event richt zich op retailers en ecommercebedrijven die ook in het buitenland willen verkopen. Door middel van diverse seminars, rondetafelgesprekken en keynotes word je geïnformeerd over ondernemen in het buitenland en gezien het succes van afgelopen jaren hoort het wel bij de door ons aangeraden events.

Dat er veel behoefte is aan deze kennisuitwisseling bleek al uit eerdere edities. Want ondanks dat met het buitenland de sky the limit is, stuiten retailers nog te vaak op allerlei obstakels als zij buiten de landgrenzen willen verkopen. Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl, benadrukte vorig jaar dat je de kosten voor de cross border-activiteiten absoluut niet moet onderschatten. Voor het berekenen van alleen al het benodigde marketingbudget hanteert hij de volgende formule: is het land 5 keer zo groot als je thuisland, dan heb je een marketingbudget nodig dat 10 keer hoger is. Dit geldt ook voor bedrijven die in Nederland hun credits al hebben verdiend. Ook taalbarrières, het omgaan met lokale gewoontes en het ontbreken van een goede countrymanager ter plaatse zorgen voor de nodige struikelblokken. Daarnaast ontbreekt het bedrijven vaak aan een goede strategie en een plan per land.

Wat staat er op het programma?
Tijdens het Cross Border Ecommerce Event van afgelopen jaar kon je onder andere internationale praktijkcases aanschouwen van onder meer Fonq, Thuisbezorgd.nl en Stylepit. En ook voor de komende editie staan er mooie namen op het programma. Rogier van Kamp, CEO van Leapp, gaat onder andere in op de do’s en dont’s van het internationaal ondernemen. In maart 2015 is hij gestart met de uitrol van zijn multichannelformule richting Duitsland. Inmiddels zijn de webshop en de eerste winkel in Düsseldorf geopend.

Ook Fonq is weer aanwezig. In de hoofdzaal zal CEO Patrick Kerssemakers uitleggen hoe hij voor het bedrijf de internationale uitrol heeft vormgegeven. Het warenhuis heeft onlangs een webshop geopend in Oostenrijk. Na Nederland, België, Duitsland en Frankrijk is Oostenrijk het vijfde land waar het dochterbedrijf van RFS Holland Holding zich heeft gevestigd. In eerdere interviews liet Patrick al weten ook geïnteresseerd te zijn in Engeland, Polen en Scandinavië. Tijdens het event zal hij het een en ander vertellen over zijn toekomstplannen.
En net als bij voorgaande edities nemen ook dit jaar de ronde tafels, waarin specifieke thema’s worden behandeld, een prominente plaats in. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere hoe je als ondernemer in Duitsland groeit en welke internationale logistieke oplossingen aantrekkelijk kunnen zijn.

Cross Border Challenge
Een ander onderdeel van de dag is de Cross Border Challenge. Hierbij zijn we als bloggers wel wat kritischer. Elk jaar worden 3 bedrijven gevolgd die de uitdaging met elkaar aangaan en vorig jaar werden Sepay, Greendaddy en ZusenZomer.nl genomineerd. Tijdens het event vertellen de 3 partijen hoe het hen is vergaan en of zij hun internationale doelstellingen hebben gehaald en aan het einde van de middag wordt er door de vakjury een winnaar gekozen. Dit bedrijf mag zich een jaar lang ‘Winnaar Cross Border Challenge’ noemen en krijgt een ticket voor de Global E-commerce Summit in Barcelona in juni 2016. Zo’n prijs is natuurlijk hartstikke leuk, maar wij vragen ons wel af in hoeverre je hier echt moeite voor moet doen. De prijs lijkt toch vooral  wisselgeld voor bedrijven die opeens een buitenlandavontuur aandurven. Zo biedt  DHL een gratis direct mail-campagne Duitsland tot 500 euro en gratis pakketbezorging tot 500 euro. Docdata Payments biedt zes maanden geen vaste kosten + 1.500 transacties tegen een gereduceerd tarief. Of dit nu de prijzen zijn waarmee je écht wat besparen kunt als je het in Duitsland prijzenwinnend groots gaat aanpakken vragen wij ons af. Maar wellicht is de aandacht van de organisatie Dexport en BBP voor jou net dat zetje extra motivatie als je toch al je plaatje rond hebt?

Wel aan te raden is de leuke afsluitende barbecue van het event die zeker de moeite waard is. Wij zijn zeker van de partij en hopen daarbij op een soortgelijke nazomerdag als afgelopen jaren!

Update 4 augustus:
In het oorspronkelijke blog stond ook dat René Nieuwmans, senior commercial manager van Expedia, kwam vertellen met welke marketingmix hij de Belgische en Franse markt heeft veroverd. De datum blijkt voor hem ongelukkig, vandaar dat René niet aanwezig kan zijn.

Reacties