Hemdvoorhem: ‘Dit jaar gaan we voor een FD Gazelle Award’

Hemdvoorhem: ‘Dit jaar gaan we voor een FD Gazelle Award’

Als accountmanager droeg Michiel Snoek dagelijks een overhemd en in zijn zoektocht naar strijkvrije exemplaren merkte hij dat het assortiment hierin beperkt was. In fysieke winkels waren ze vaak niet op voorraad en toen hij zich online oriënteerde, vond hij slechts één aanbieder en die zat ook nog in België. Spontaan ontstond bij Michiel het idee voor Hemdvoorhem.

De webshop was bedoeld als leuke bijverdienste, maar al binnen een jaar kon Michiel het nauwelijks combineren met zijn loondienstbaan. Hij besloot zich volledig te richten op Hemdvoorhem. Om wat meer naamsbekendheid te krijgen, bood hij zijn overhemden met 62% korting aan via Groupon. In slechts een paar dagen verkocht hij ruim 1600 overhemden extra. “Dat het zo storm zou lopen, had ik nooit verwacht”, zegt Michiel. “Het leverde me veel extra werk op, en in eerste instantie geen euro winst, maar het zette mijn bedrijf wel op de kaart. Ook gaf het mij de bevestiging dat er vraag is naar mijn product.”

Veel mensen kwamen na de Groupon-actie terug en in de loop der jaren is Hemdvoorhem uitgegroeid tot een goedlopend bedrijf met meerdere medewerkers. “We groeien gestaag. Dit jaar heb ik mijn zinnen gezet op een FD Gazelle Award. Het lukte in 2015 net niet om drie jaar op rij een omzetgroei van minimaal twintig procent te realiseren, maar komende editie zitten we erbij.”

Online marketing als basis

Waar veel ondernemers dromen van een fysiek verkooppunt, houdt Michiel het liever bij zijn webshop. “Ik was net even in het winkelcentrum om taart te halen vanwege ons zesjarig bestaan en ik zag zoveel winkels waar nauwelijks of geen klanten zijn. Daar zit je dan met je dure pand en kostbare personeel dat niets te doen heeft. En op het moment dat het wel druk is, zal je zien dat je te weinig mensen hebt ingezet. Ik zou er niet tegen kunnen. Bovendien besteed ik mijn tijd liever aan online marketing.”

“Ik ben ervan overtuigd dat dit de basis is voor een succesvolle webwinkel”, legt Michiel uit. Het merendeel van het verkeer naar Hemdvoorhem is dan ook organisch. Michiel bleek zo bedreven in het vak dat hij eind 2012 een online marketingbedrijf oprichtte. Met Blauwe Monsters hielp hij in de loop der jaren ruim vijftig bedrijven om beter vindbaar te zijn op het web.

Om zijn bereik te vergroten, maakte Michiel tevens een account aan bij Beslist.nl. Nog steeds komt een behoorlijk percentage van de orders binnen via Beslist.nl. “Ik heb ook wel eens andere vergelijkingssites geprobeerd, maar dan kreeg ik bijvoorbeeld een factuur van twee euro. Dan weet je dat je aanwezigheid weinig uithaalt.”

Altijd bereikbaar

Naast de focus op online marketing is klanttevredenheid een belangrijke pijler. Om goed bereikbaar te zijn, heeft Michiel in elke ruimte een telefoon. En in de spaarzame keren dat echt niemand kan opnemen, gaat de lijn naar ContactCare. “Het gebeurt misschien vier keer per maand dat we slecht bereikbaar zijn, maar voor mij is dit vaak genoeg om een externe partij in te schakelen.”

Daarnaast wil Michiel alles zo eenvoudig mogelijk maken voor de klant. Verzenden en retourneren is al gratis. En binnenkort wordt een retourtermijn van honderd dagen geïntroduceerd. “In de praktijk verwacht ik niet dat veel mensen hier gebruik van gaan maken, maar voor de mensen die hier wel behoefte aan hebben is het toch een extra service. Je hoort vaak dat online spelers het lastig vinden om betrokkenheid te creëren met hun klanten. Maar als je echt je best doet voor je klant, dan komt dit vanzelf.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten