Helft Zwolse winkeliers verkoopt online

Helft Zwolse winkeliers verkoopt online

In Zwolle lijken ze wel bekend met ecommerce. Daar biedt namelijk meer dan de helft van de lokale ondernemers de mogelijkheid om hun producten online te bekijken en te bestellen. Het gaat vooral om ondernemers die levensmiddelen aanbieden.

Zo beslaan slagerijen, bakkers en groentezaken bijna de helft van alle ondernemers in Zwolle die actief zijn met een webwinkel. Winkels zoals juweliers, opticiens en kledingzaken zijn juist weer relatief vaak afwezig met een online shop, zo blijkt uit onderzoek van Lokaal Zwolle.

Lokale kledingzaken zijn relatief vaak afwezig met een online shop.

43 van 82 bedrijven verkoopt online

Dit nieuwe platform, dat consumenten het online aanbod van Zwolse ondernemers laat doorzoeken, heeft 82 bedrijven bekeken die actief zijn in de Overijsselse hoofdstad. Daarvan hadden 43 niet alleen een stenen winkel, maar ook een online mogelijkheid om producten te bestellen.

Volgens Michel Brinkhuis van Lokaal Zwolle is het juist voor lokale ondernemers belangrijk om zich naast fysieke verkoop ook op ecommerce te richten. “In het buitenland zie je dat lokale ondernemers het moeilijk krijgen, doordat grote platforms zoals Amazon actief worden. Ook in Nederland is die ontwikkeling gaande. Je kunt als ondernemer vaak wel je producten op zo’n platform aanbieden, maar dan betaal je een aanzienlijke vergoeding per verkocht product.”

In het buitenland krijgen lokale ondernemers het moeilijk door grote platforms als Amazon.

Liever lokaal geld uitgeven

Liever ziet hij dat consumenten lokaal winkelen, omdat dit direct een positieve invloed heeft op de, in dit geval, Zwolse economie. “Je euro’s verdwijnen daarmee niet direct richting een grote investeringsmaatschappij of een buitenlands platform. Als een Zwolse ondernemer jouw euro’s verdient, kan hij ze ook weer in Zwolle uitgeven. Hierdoor steunt hij op zijn beurt ook weer lokale ondernemers, en dat bevordert de werkgelegenheid.”

Nog ruimte voor groei

De score van 43 uit 82 is mooi, maar er is ook nog zeker wel ruimte voor groei, zo denkt Brinkhuis. “Het zou voor Zwolle goed zijn als meer winkeliers hun aanbod ook toegankelijk maken via internet. Vooral ook in tijden waarin mensen door het coronavirus niet even gemakkelijk de stad ingaan om te winkelen, helpt het als dat wel vanuit huis kan.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten