menu

Helft transacties na gebruik van meerdere apparaten

In Nederland vond 52 procent van de ecommerce-transacties plaats via meerdere apparaten of kanalen. In die cross-devicetransacties had de mobiel een aandeel van 36 procent; het merendeel gebeurt nog steeds via de desktop. Maar de helft van díé transacties gebeurde nadat de shopper de webwinkel had bezocht op ten minste één ander apparaat.

Dat blijkt uit een onderzoek dat Criteo elk kwartaal uitvoert. Het heeft nu cijfers over ecommerce-transacties in Nederland [pdf] gepubliceerd. Daaruit blijkt dat in 2014 het gemiddelde aandeel van de mobiel in ecommerce-transacties nog 25 procent bedroeg, maar dat dat in hetzelfde kwartaal vorig jaar 34 procent behelsde. In het topkwartiel van retailers, gebaseerd op het percentage mobiele transacties, had 41 procent van de ecommerce-transacties plaatsgevonden vanaf een mobiel apparaat (2014: 40%).

Mcommerce in Nederland

In Nederland werden in het laatste kwartaal van vorig jaar meer transacties vanaf de tablet (55%) gemaakt dan vanaf de smartphone (45%). Deze trend wordt elders in Europa nauwelijks gedeeld. In het Verenigd Koninkrijk en Rusland zijn tablets ook licht in het voordeel, maar in Spanje, Duitsland, Italië en Frankrijk worden mobiele transacties vooral vanaf een smartphone voltooid.

Smartphone- en tablet-gebruik

Bij meer dan de helft van alle ecommerce-transacties die in die periode in ons land werden gemeten waren meerdere apparaten betrokken. Dat kan dus betekenen dat iemand op de mobiel een product bekeek maar uiteindelijk achter de computer de daadwerkelijke transactie voltooide. Van die cross-devicetransacties vond 36 procent op de mobiel plaats en 64 procent op de desktop.

Criteo ontdekte ook dat de helft van de desktop-transacties plaatsvond nadat de koper diezelfde website van de retailer via in ieder geval een ander apparaat/browser bezocht. Bij aankopen die vanaf de smartphone waren gedaan was er het hoogste percentage (56%) van mensen die meerdere apparaten gebruikten alvorens over te gaan tot aankoop. Bij de tablet (53%) en desktop (50%) lagen deze percentages iets lager.

Hogere conversie via apps
In het onderzoek werd ook stilgestaan bij de waarde van apps. Hiervoor keek het niet alleen naar data uit Nederland, maar ook die van elf andere landen. “Als gevolg van de eigen omgeving en een extra controle van het aankooppad, zien retailers een hogere conversie via hun apps dan via zowel het mobiele web als de desktop”, zo stellen de onderzoekers. “Technologiën als deep linking en mobiele retargetering kunnen retailers helpen met het stuwen van meer betrokkenheid en transacties in hun apps.”

App-gebruikers blijken trouwere shoppers te zijn dan kopers die via de mobiele browser shoppen. App-gebruikers bekijken gemiddeld meer producten (22 tegenover 5.7), voegen vaker producten toe aan hun winkelwagen (24% vs 13%) en gaan meer over tot aankoop (55% vs 44%).

Tags

Reacties