Helft shoppers doet 50% aankopen online

Helft shoppers doet 50% aankopen online

Nederlandse shoppers boven de 18 jaar hebben in het afgelopen jaar vaker online bestellingen geplaatst. Bijna de helft van de shoppers doet 50 procent of meer van hun aankopen online. Naar verwachting blijft deze ontwikkeling in ecommerce ook in 2022 nog zichtbaar.

Vorig jaar bleek uit onderzoek onder bijna 6000 consumenten in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Italië en Spanje dat het aantal mensen dat tussen de 6 en 10 aankopen per maand doet flink was toegenomen: van 10 naar 17 procent. Vooral bij jongeren veranderde het online koopgedrag. Voor de crisis bestelde 37 procent van de jongeren 3 of meer keer per maand online, dit liep tijdens de crisis op tot 50 procent.

36% koopt tussen 3 en 5 keer online per maand

Ecommerce kwam door de uitbraak van de coronacrisis in een stroomversnelling. Capterra onderzocht in november 1003 Nederlandse consumenten vanaf 18 jaar die regelmatig online aankopen doen om inzicht te krijgen in het koopgedrag van online shoppers in Nederland. Hieruit blijkt dat bijna de helft (47 procent) van de shoppers 50 procent of meer van hun aankopen online doet.

‘Vóór de coronacrisis kocht 25% van de consumenten tussen de 3 en 5 keer per maand online.’

Opvallend in het onderzoek was dat 36 procent van alle consumenten nu tussen de 3 en 5 keer online per maand koopt. Dit is een stijging van 11 procent vergeleken met het percentage van vóór de coronacrisis. Het gaat hierbij wederom vooral over jongere consumenten, want 35 procent van de groep koopt tussen de 1 en 2 keer online per maand. Dit zijn vooral consumenten vanaf 46 jaar en ouder.

Meer dan de helft gebruikt smartphone

Meer dan de helft van de shoppers (51 procent) gebruikt vaak of altijd een smartphone om online te winkelen. Het merendeel van de aankopen wordt nog via de laptop gedaan, door 56 procent. Toch wordt de afstand tussen de twee apparaten kleiner, waardoor het belang van een mobielvriendelijke website ook toeneemt.

capterra onderzoek

‘Het grootste voordeel van online winkelen met een mobiele telefoon is gemak, volgens 61% van consumenten.’

Volgens consumenten zijn de belangrijkste redenen om met de mobiele telefoon te shoppen het gemak (61 procent), de eenvoudige toegang (42 procent) en de snelle transacties (35 procent). Het gebruik van mobiele betaalapps draagt daarnaast nog eens bij aan snelle transacties. Maar liefst 49 procent van de mobiele shoppers is van plan om in 2022 een mobiele betaalapp te gebruiken om online bestellingen af te rekenen.

Jongeren kiezen vaak voor apps

Zo’n 44 procent van de shoppers gebruikt vaak of altijd een webshop app, terwijl 51 procent met een smartphone via de browser in webshops winkelt. Apps zijn wederom vooral populair onder jongeren, want maar liefst 65 procent gebruikt het vaak of altijd.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten