Helft online shoppers heeft klachten

Helft online shoppers heeft klachten

De helft van de Nederlanders die online shoppen heeft klachten. Grootste ergernis is een te late levering, hier wordt door één op de drie over geklaagd. Ook technische problemen of de levering van verkeerde of beschadigde producten worden vaak genoemd.

Dit jaar hebben zo’n 11,8 miljoen mensen iets online gekocht. Onder hen was de te late levering van bestelde producten dus de meest genoemde klacht. Klaagden vier jaar terug nog minder dan een kwart (23 procent) van de online shoppers hierover, dit jaar is dat percentage alweer toegenomen tot 34 procent.

Meer klachten over ‘geen bezorging naar Nederland’

Dat cross-border ecommerce ook steeds populairder wordt, blijkt wel uit het feit dat de klacht ‘geen bezorging naar Nederland’ vier jaar terug nog door 4 procent werd genoemd, maar nu alweer door 7 procent van de online shoppers. Dit blijkt uit een onderzoek van CBS onder 5600 mensen van twaalf jaar of ouder.

Klachten bij online shoppen

Meer online shoppers die recent hebben besteld

Het statistiekenbureau zegt hierin ook dat de groei van het aantal online shoppers in ons land mede komt doordat het aantal recente online shopper sterk is toegenomen. Zo heeft dit jaar bijna twee derde (64 procent) van de online shoppers in de drie maanden voor het onderzoek een online aankoop gedaan. In een soortgelijk onderzoek vier jaar terug was deze groep nog tien procentpunt lager.

Nog steeds is er een groep van 1,6 miljoen mensen dat aangeeft nog nooit iets online te hebben gekocht. Maar degenen die wél online shoppen, kopen met name kleding of sportartikelen (55 procent), reizen en vakanties (52 procent) en kaartjes voor evenementen (47 procent) online.

Populaire productcategorieën bij online shoppen

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten