Helft Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijker dan levertijd

Helft Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijker dan levertijd

Bijna de helft van de Nederlanders zegt best langer te willen wachten op een pakketje, zolang het duurzaam bezorgd wordt. Ook zegt de helft het geen probleem te vinden een bestelling bij een afhaalpunt op te halen. Vier op de tien consumenten weegt duurzaamheid mee tijdens het online shoppen.

Dat blijkt uit een enquête van softwareaanbieder Descartes Systems Group onder ruim 8.000 respondenten in Europa, Canada en de Verenigde Staten, waarvan 500 consumenten in Nederland. Enkele jaren geleden zei nog meer dan de helft van de Nederlanders snelle bezorging belangrijker te vinden dan duurzaamheid. Dit onderzoek laat zien dat duurzaamheid steeds zwaarder lijkt te wegen voor klanten.

Thuisbezorging versus afhaalpunt

Gemiddeld werd iets meer dan de helft van de online bestellingen het afgelopen jaar thuisbezorgd in Nederland. In plaats van thuisbezorging, vindt ruwweg de helft van de Nederlanders het prima een pakket bij een afhaalpunt op te halen omwille van duurzaamheid.

49% vindt een langere levertijd niet erg.

Kijkend naar levertijden, zegt bijna de helft van de Nederlandse shoppers (49 procent) het niet erg te vinden langer te wachten op een pakketje van een duurzame webshop. Meer dan 4 op de 10 klanten ziet wel iets in het combineren van bestellingen voor een levering eens per week, aldus de onderzoekers.

70% wil herbruikbare verpakking

Duurzaamheid is belangrijk voor klanten, wijst ook dit onderzoek weer uit. Bijna 40 procent van de Nederlandse consumenten weegt duurzaamheid mee in een aankoopbeslissing. Dit aandeel is nog hoger bij de aankoop van kleding en schoenen.

Bijna 40% weegt duurzaamheid mee tijdens het shoppen.

Opvallend is dat meer dan 70 procent vindt dat verpakkingsmateriaal herbruikbaar zou moeten zijn. Op dit moment zijn herbruikbare verpakkingen nog niet gemeengoed in de Nederlandse ecommerce, onder meer door de logistieke uitdagingen.

Slechts 1 op 5 klanten wil betalen voor duurzame bezorging

Hoewel klanten duurzaamheid belangrijk zeggen te vinden, is slechts 20 procent van alle deelnemers bereid meer te betalen voor duurzame bezorging. Dit beeld komt overeen met eerder onderzoek onder Nederlanders. Onder jongeren is dit aandeel wel iets groter (27 procent) dan onder 55-plussers (14 procent) in de verschillende landen.

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Ontvang meer artikelen zoals deze via e-mail

Gerelateerde berichten