Helft consumenten houdt rekening met milieu bij bestellen

Helft consumenten houdt rekening met milieu bij bestellen

Bijna de helft van de consumenten (49 procent) in ons land houdt rekening met het milieu bij het plaatsen van een online bestelling. Dat is een groei van 9 procent in vergelijking met een jaar eerder. Onder jongeren ligt dit aandeel met 60 procent een stuk hoger.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van softwareaanbieder Descartes Systems Group naar het sentiment onder consumenten over thuisbezorging via ecommerce. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika ondervraagd, waarvan 500 consumenten uit Nederland.

33% interesse in milieuvriendelijke bezorgoptie

Vorig jaar bleek nog uit het onderzoek dat 40 procent van de Nederlandse consumenten rekening houdt met duurzaamheid in een aankoopbeslissing. Recent onderzoek gaf ook aan dat de helft van de consumenten in ons land bewust voor een duurzame winkel kiest.

Uit het onderzoek van Descartes blijkt dat 33 procent aan te wil weten wat de meest milieuvriendelijke bezorgoptie is. Bovendien is 30 procent geïnteresseerd in het combineren van bestellingen, die op één moment aan het einde van de week bezorgd worden.

‘47% van de consumenten verwacht in de toekomst een groter deel van de bestellingen thuis te laten bezorgen.’

Volgens het onderzoek plaatste 46 procent van de consumenten evenveel online aankopen als vorig jaar. Maar liefst 44 procent bestelt elke twee weken iets online. En 47 procent verwacht in de toekomst een groter deel van de bestellingen thuis te laten bezorgen.

67% heeft problemen met bezorging ervaren

Hoewel consumenten steeds meer het gemak van online bestellen ontdekken, blijkt ook dat meer dan twee op de drie (67 procent) in drie maanden tijd een probleem met de bezorging van een bestelling heeft ervaren. De belangrijkste problemen zijn tijdgerelateerd: de bezorging vond plaats op een ander moment dan verwacht (23 procent), op een later tijdstip (21 procent). In 19 procent van de gevallen kwamen de aangeboden bezorgmomenten niet overeen met een moment waarop de consument het wilde.

17% van de consumenten bestelt geen tweede keer bij retailer na problemen in bezorgproces.

Meer dan een derde van de consumenten (38 procent) vindt een precies bezorgingsmoment belangrijker dan snelheid van de bezorging. Problemen tijdens het bezorgproces zorgen voor een verlies in vertrouwen in het verantwoordelijke bezorgbedrijf (28 procent) of in de retailer (21 procent). Maar liefst 17 procent van de consumenten besloot na deze problemen geen producten meer van dezelfde retailer te bestellen.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten