Helft Belgen stopt online aankoop in geval van retourkosten
Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar dat is het eigenlijk niet: het gratis kunnen retourneren van online aankopen. Uit recent onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de Belgische consumenten zou afzien van een online bestelling als ze vijf euro voor retouren moeten gaan betalen.
De minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) heeft een onderzoek laten uitvoeren waaruit blijkt dat consumenten het gratis terugsturen van pakjes steeds meer ziet als standaard. En dat terwijl het voor webwinkels juist zo’n grote kostenpost is. Steeds meer online retailers, waaronder schoenenwinkel Torfs, willen dan ook af van wat ooit een lokkertje was om consumenten te verleiden tot het doen van aankopen via het internet.
Torfs wil het liefst dat online consumenten niet meer gratis kunnen retourneren.
Bij €1 aan retourkosten ziet 14% af van aankoop
De studie toont eveneens aan dat 46 procent van de consumenten afziet van een online aankoop, als ze vijf euro voor retouren moeten gaan betalen. Kost een retour slechts één euro, dan ziet nog maar 14 procent af van aankoop. En bij retourkosten die tien euro bedragen, wil driekwart van de klanten zijn of haar aankoop niet langer voltooien.
Twee op drie Belgen koopt online
Tegenwoordig doet zo’n 66 procent van de Belgen online aankopen. En van deze mensen doen zes op de tien dit minstens één keer per maand.
Uit een ander, internationaal onderzoek bleek overigens dat Nederland – met een retourpercentage van 14 procent – de koploper in Europa is als het aankomt op het terugsturen van pakjes.
Bezoek aan @SchoenenTorfs. E-commerce wordt alsmaar belangrijker. Om kosten en impact van leveren en terugsturen te drukken moeten we werken aan gezamenlijk leveren, aangepaste verpakkingen, leveren op het werk of bij iemand die zeker thuis is,… pic.twitter.com/Ck0W6vENBO
— Nathalie Muylle (@nathaliemuylle) February 5, 2020
Reacties