menu

Helft Belgen kocht vorig jaar online

Helft Belgie kocht vorig jaar onlineHier in Nederland zijn we al een aantal jaren gewend aan webwinkels, maar bij de zuiderburen kwam de ecommerce toch iets langzamer op gang. Maar tijden veranderen. De ecommerce in België is volwassen geworden, met 46% van de Belgen die vorig jaar online kocht.

Dit en meer cijfers zijn afkomstig van InSites, dat in opdracht van Comeos een grootschalig onderzoek deed naar de ecommerce in België. Opmerkelijkste resultaat uit het onderzoek, dat voor het tweede jaar op rij werd uitgevoerd, is dat waar de ecommerce vorig jaar nog vooral voor nieuwe aankopen zorgde, het nu is verschoven naar vervangingsaankopen.

Het aantal van dat soort aankopen is in vergelijking met vorig jaar gestegen met vier procent, tot 35%, aldus Dominique Michel van Comeos. “Een belangrijke verschuiving die aantoont dat ecommerce volwassen wordt – al geldt dat overigens nog niet voor alle producten: wanneer mensen een emotionele band hebben met het product, willen ze het nog altijd keuren, voelen en zien in de winkel voor ze het aankopen. Zo wordt een wasmachine probleemloos online gekocht, terwijl diezelfde klant voor een televisietoestel wel naar de winkel stapt.”

 

Verder viel op dat klanten dit jaar vijf procent minder aankopen thuis op op kantoor laten bezorgen. Er wordt vaker gekozen voor het ophalen in een winkel of ophaalpunt. Raar? Niet volgens Michel. Het is eerder juist een teken dat de ecommerce ‘de maturiteit bereikt’. “In de voedingsbranche haalt 59 procent van de klanten hun aankopen zelf op. Want ze doen hun boodschappen dan wel steeds vaker online, maar zijn daardoor minder bereid te betalen voor thuislevering.”

Belg wil net als Nederlander kunnen betalen
Er is veel vertrouwen in de webwinkels en de manier waarop er betaald kan worden. In nauwelijks twee procent van de gevallen was er sprake van een betalingsprobleem. Al gaf dertig procent van de ondervraagden die nog niet aan online kopen deden de betaling op als grootste drempel. Vorig jaar was dat percentage echter nog 36 procent. “Maar allemaal willen ze een transparant, veilig en betrouwbaar online betaalsysteem, naar analogie met iDeal in Nederland.”

Van de Belgen die wel eens online shopt kiest men in 42% van de gevallen voor een online winkel omdat dat tijd bespaar en gemakkelijk gaat, zowel qua aankoop als qua levering. En als ze eenmaal overtuigd zijn van de voordelen van online shoppen, dan zullen ze het ook vaker doen. “Maar het koopgedrag wordt toch vooral bepaald door de aard van het product”, aldus Michel. “Een reis online boeken doe je normaal maar één keer per jaar, maar je geeft er dan wel flink wat geld aan uit. Wie zijn boodschappen online doet, herhaalt dat gemiddeld acht keer per jaar – voor kleinere bedragen.”

Tags

Reacties