menu

Hebben de Vakdagen iets opgeleverd?

De Webwinkel Vakdagen: Wat leveren ze op?De Webwinkel Vakdagen zijn gisteren succesvol afgesloten. Tenminste, voor de organisatie van de beurs zelf. Maar wat hebben de dagen nu precies opgeleverd voor de bezoekers, standhouders en sprekers? Wij namen contact op met verschillende partijen. Die waren het snel met elkaar eens!

Allereerst even de beurs zelf. De organisatie geeft aan zeer tevreden terug te kijken op ‘twee prachtige dagen!’ De Vakdagen lopen zo goed dat er al enige tijd ook een beurs in België is en komend jaar voor het eerst ook een heuse Duitse editie. De WebshopWorld Expo zal voor het eerst plaatsvinden op 27 & 28 februari 2013 in het Landschaftspark Duisburg. Leuk voor de organisatie zelf natuurlijk maar wij spraken ook verschillende bezoekers, standhouders, sprekers, socialmedia en keken natuurlijk zelf kritisch rond.

Beursbezoekers dik tevreden
Onze persoonlijke ervaring was dit jaar (nog) positiever dan voorgaande jaren. Bezoekers waren over het algemeen dit jaar ook eensgezind tevreden. Zo werden de verschillende presentaties over het algemeen vrij aardig ontvangen. Natuurlijk blijft er altijd wat te zeuren, op Twitter kwamen wat klachten voorbij over soms wat drukke sessies, het haperende wifi-netwerk of de vele foldertjes die je aangeboden worden,  maar verder lijkt het publiek zich goed te hebben vermaakt.

In de media is er weinig over terug te vinden, los van de losse sessies en bevinden van bijvoorbeeld vakbladen als Emerce, Twinkle of Retailtrends. Algemene kranten lijken de dagen niet te noemen. Maar wat er te vinden is, is positief en soms zelfs nieuwswaardig en inhoudelijk.

Standhouders & sprekers ook al positief
De Webwinkel Vakdagen mogen dan hét evenement zijn voor de branche, als de tarieven ook overal met kop en schouders er bovenuit steken schiet je er als spreker of standhouder niets mee op. Even de facts: Een stand is vanaf ongeveer drieduizend euro (grof genomen) een ongevraagde presentatie ongeveer duizend euro. Dat moet dus wel iets opleveren!

De meeste standhouders die wij spraken geven aan het lastig te vinden om te bepalen wat de beurs nu echt oplevert. Verschillende stands nemen gelijk klanten aan maar de meesten verzamelen alleen gegevens om later even op terug te komen voor een afspraak of offerte. Daarnaast is het voor de meeste bedrijven deels naamsbekendheid. Je naam laten zien en hopen dat men morgen op je website kijken komt!

Toch blijft het gelukkig daar niet bij. We spraken Arjan van Es van Feedback Company, die dit jaar voor het eerst met een stand op de beurs stond. Hij is vooral blij verrast met de totale exposure. "We gaven vooraf op onze website al aan dat we een stand hadden op de beurs. Mensen komen dan toch even langs om de mensen achter het bedrijf te zien. Bedrijven zoals Fatboy, TVBeugels.nl, Ikbenmama.nl en Cadeau.nl hebben al aangegeven dat ze met het feedbacksysteem willen gaan werken. We hebben veel nieuwe klanten aan de beurs overgehouden en komen  positief uit."


Direct na publicatie van dit artikel gelijk een eerste reactie van een van de standhouders.

‘Kennisniveau hoger’
"Vooral het kennis- en ambitieniveau was hoger dan afgelopen jaar." Geeft zoekmachine-specialist Wolter Tjeenk Willink van Traffic-Builders aan. "We staan er eigenlijk elk jaar want er komt altijd wel voldoende uit voor ons. Ik verwacht niet direct meer klanten dan afgelopen jaar, maar waarschijnlijk wel opdrachten van grotere omvang. Vooral de eerste dag was goed voor ons."

Komend jaar weer?
Donderdag, aan het einde van de beurs, spreken we ook Luuk van de Ruit, eigenaar van Shoppagina.nl even. Hij heeft dit jaar geen stand gehad. "Spijt? Nou ja misschien wel. Onze klanten en partners staan er ook. Als ik dit zie weet ik dat ik wat heb gemist. Volgend jaar zijn wij zeker van de partij met een mooie stand. Dat kan ik je nu alvast vertellen."

Shoppagina zal volgend jaar niet alleen staan. Een vierde van de beurshouders van dit jaar is nu al geïnteresseerd, in gesprek, of heeft al getekend. Het blijft natuurlijk afhankelijk van voorwaarden en de aanbiedingen maar als we kijken naar de namen van afgelopen jaren kunnen we rustig zeggen dat ruim tachtig procent van de standhouders er ook komend jaar weer staan, aangevuld met nieuwe namen.

Uiteraard zijn wij ook dan weer van de partij, waarschijnlijk weer zonder stand. 😉

Tags

Reacties