menu

Heb jij een multiscreen-strategie voor je webwinkel?

Heb jij een multiscreen-strategie voor je webwinkel?We leven in een tijdperk waarbij het bezoeken van webwinkels al lang niet meer via één soort apparaat verloopt. Er zijn smartphones, tablets, laptops, phablets en natuurlijk de pc´s om online te shoppen, maar is het op elk apparaat ook net zo makkelijk shoppen? Heb jij een multiscreen-strategie voor je webwinkel?

Vandaag de dag kun je er niet meer blind op vertrouwen dat je webwinkel het op één apparaat het goed doet. Nee, men moet ook kunnen bestellen via de smartphone of de tablet. En als er op het ene apparaat een bestelling in gang is gezet, dan moet die op het andere apparaat gewoon moeiteloos voltooid kunnen worden. En het product dat in de desktopversie van de webwinkel is te vinden, moet natuurlijk ook beschikbaar zijn in de afgeslanke mobiele versie. Dus hoe pak je dat nou aan, nu je klanten van apparaat naar apparaat switchen?

Je ontkomt er niet aan om een multiscreen-strategie te ontwikkelen. Verwar dat niet met een omnichannel-benadering, waarbij het echt gaat om de verschillende verkoopkanalen via waar je producten te koop zijn (bijv. stenen winkel, catalogus, app, etc.). Bij multiscreen draait het echt om je webwinkel en de verschillende manieren waarop die webwinkel te bezoeken is: via de desktop, via de mobiel, via een tablet…

Het mag inmiddels wel duidelijk zijn dat veel online shoppers producten en productinformatie zoeken op het ene apparaat, maar de uiteindelijke bestelling voltooien op een ander apparaat. Uit onderzoek van Google en IPSOS vorig jaar bleek zelfs dat negentig procent van de consumenten op één dag meerdere apparaten gebruiken. Hoe vervelend dit misschien ook kan zijn voor jou als webwinkelier, dit zijn wel klanten die je niet wilt missen. Die je dus een goede naadloze behandeling moet geven, waardoor ze niet ergens halverwege afhaken en bij je concurrent gaan shoppen!

Ontwerp een responsive website
Responsive lijkt opeens het toverwoord in de webdesign-wereld. En ergens moeten we het er wel mee eens zijn, want een website die het niet goed doet op een apparaat met een andere resolutie jaagt gewoon bezoekers weg. Nu is responsive niet per se een absolute must bij websites waar het draait om het lezen van content. Zie als bijvoorbeeld dit weblog. Wij hebben geen responsive design (of een website dat, heeft kun je gemakkelijk checken door het formaat van je browser te wijzigen), maar onze site is toch prima leesbaar op een mobiel als je twee keer kort tikt op het scherm, want dan wordt de tekst zo ver ingezoomd tot de randen van het scherm worden bereikt.

Maar webwinkels zijn een ander verhaal. Daar moet een bezoeker van alles kunnen doen (informatie lezen, reviews uitklappen, foto’s en filmpjes bekijken, maten kiezen, etc.) en dat gaat niet als de webwinkel op zijn mobiele apparaat als desktopversie wordt getoond. De getoonde content moet veel duidelijker naar voren komen, zodat het bezoeken (en hopelijk het bestellen) in je webwinkel zonder enige problemen verloopt. Productfoto’s bekijken gaat nou eenmaal makkelijker als er grote navigatiepijlen onder staan dan wanneer je met je wijsvinger een ieniemienie-klein pijltje moeten aantikken en dan maar hopen dat je niet op iets anders hebt geklikt.


Bij responsive design wordt de layout beïnvloed door het veranderen van de resolutie.

Zorg voor een goede, complete app
Voor je trouwe, steeds terugkerende klanten kan een app net dat beetje verschil maken. Iemand die je webwinkel één keer bezoekt en eenmalig wat bestelt kan prima met je responsive website uit de voeten, maar je terugkerende klanten wil je toch iets beter voorschotelen. Een app is dan een goede oplossing. Inloggen hoeft maar één keer en wensenlijstjes of winkelwagens zijn dan vaak veel beter te bekijken en te gebruiken. Als je een app bouwt of laat maken van je webwinkel, zorg er dan allereerst voor dat ´ie zo eenvoudig mogelijk in gebruik is. Een 50+’er met nauwelijks online shop-ervaring maar wel een tablet moet bij wijze van spreken ook zonder enige moeite via de app iets kunnen bestellen. Verder is het begrijpelijk dat je app wellicht niet alle functionaliteiten heeft als de oorspronkelijke webwinkel, maar zorg wel voor de belangrijkste functies: producten bekijken, filteren, zoeken en bestellen. Als ook maar één van deze functies niet beschikbaar is in je app, dan heb je geen complete webwinkel-app en loop je kans bezoekers tegen het zere been te schoppen. En het is al één ding als je dit doet bij mensen die je webwinkel via de mobiele browser bezoeken, maar het is nog ergerlijker als dit gebeurt bij mensen die de moeite hebben genomen om een complete app te installeren.

Maak ook gebruik van het feit dat je een app in huis hebt, door de verzending van pushberichten mogelijk te maken! Vaste klanten, die dus je app installeren, hebben er zeker baat bij als jij hen een pusbericht kan sturen als hun bestelling onderweg is, als er nieuwe aanbiedingen zijn of als een opgeslagen product nu extra goedkoop is. Dit zijn allerlei dingen die je niet (zo snel) kunt doen met een website, maar wél met een app. Profiteer daar van!

Heb je een responsive design en/of ook nog een app, dan wil je je bezoeker – zeker in het laatste geval – daar natuurlijk op wijzen. Een boel websites doen dat door de mobiele bezoeker een app via een niet te vermijden pop-up door de strot te duwen. Vaak heeft dit echter een averechts effect. Pop-ups zijn al niet fijn, maar op een klein scherm al helemaal niet. Wijs ze er liever op door een opvallende banner of balk bovenaan je scherm. Door erop te klikken worden mensen vervolgens geleid naar de appstore waar ze je app kunnen downloaden. Of misschien nog wel beter: herleid ze eerst naar een pagina op je website waar je uitlegt wat de voordelen zijn van het downloaden van de app. Mensen kunnen dan zelf een weloverwogen beslissing maken of ze je app willen installeren of niet.

Houd de mobiele site op hetzelfde domein
Of je uiteindelijk nou gaat voor een responsive design, een app of een mobiele versie van je desktop-site, houd in het eerste en in het laatste geval wel gewoon hetzelfde domein aan. Heb je een mobiele versie van je webwinkel, dan kun je die beter gehost hebben op http://m.jouwdomeinnaam.nl dan op bijvoorbeeld http://www.jouwdomeinnaam.mobi. Het hebben van verschillende domeinnamen voor verschillende versies van je website valt niet aan te raden, om seo-technische maar ook gebruiksvriendelijke redenen. Hou het lekker simpel en eenvoudig: www.jouwdomeinnaam.nl blijft bij het bezoeken van de site via de desktop gewoon www.jouwdomeinnaam.nl, maar wordt bij het bezoeken vanaf een mobiel apparaat vanzelf http://m.jouwdomeinnaam.nl. Want uiteindelijk draait het daar altijd om bij de bezoeker, of ‘ie nou je website bezoekt vanaf zijn oude computer of vanaf de allernieuwste smartphone: gemak.

Tags

Reacties