Haven Antwerpen wil Europa’s maritieme ecommerce-hub worden

Haven Antwerpen wil Europa’s maritieme ecommerce-hub worden

De haven van Antwerpen zou graag dé maritieme hub voor ecommerce in Europa willen worden. Hier wordt dan ook hard gewerkt door tal van partijen. Al meer dan een jaar zijn zij bezig met de positionering van de Antwerpse haven rond ecommerce.

Het Havenbedrijf Antwerpen denkt dat het transport op zee dat gelinkt is aan ecommerce nog flink gaat groeien. Grotere aankopen en volumes zullen via de maritieme weg naar Europa vinden, zo is de verwachting. Denk bijvoorbeeld aan pakketten die uit China komen en steeds gretiger aftrek vinden bij consumenten in West-Europa.

‘Interessante ontwikkelingen voor toekomst ecommerce’

Een doordachte positionering van de haven van Antwerpen moet er voor zorgen dat die goederenstromen naar Antwerpen aangetrokken worden, zo schrijft logistiek-website Flows. “Wij zien voor de toekomst van ecommerce zeer interessante ontwikkelingen in België”, zo zegt Dries Van Gheluwe, die bij Havenbedrijf Antwerpen onderdeel uitmaakt van het ecommerce-team. “Ons land is ideaal gelegen om vanuit de Antwerpse haven efficiënt en snel beleverd te worden via alle transportmodi. Die ontwikkelingen ontstaan in het Antwerpse havengebied.”

‘Alibaba-hub Luik mee in het verhaal betrekken’

Het is niet alleen Antwerpen dat lonkt voor ecommerce, ook in Gent bijvoorbeeld worden volop distributiecentra gebouwd die specifiek gericht zijn op ecommerce. Volgens Van Gheluwe zijn in ons land twee corridors bijzonder interessant: “Enerzijds de corridor Antwerpen – Luik en anderzijds de corridor Antwerpen – Brussel. Niet toevallig de lijnen tussen de zeehaven en de twee belangrijkste cargoluchthavens. Luik is al de Europese hub voor Alibaba. Dus is het belangrijk dat we hen mee in het verhaal betrekken.”

Belangrijke rol weggelegd voor douane

Volgens Van Gheluwe ligt er een cruciale rol in het verschiet voor de douane. Hij refereert daarmee naar Luik, waar al een succesvol project is met een ‘ecommerce customs procedure’. “Hierin worden aangepaste processen voor ecommerce aanvaard. Ook hier loopt nu een proefproject met zo’n ‘ecommerce-douaneprocedure’. Als wij garanderen dat de doorstroming van ecommerce-goederen vlot en transparant kan, biedt dat een zeer groot concurrentieel voordeel. Wij geloven dat dit zal lukken.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten