menu

‘Half miljoen pakketjes te laat bezorgd’

half miljoen pakketjes te laat bezorgdOnline aankopen die bestemd waren voor Sinterklaas en Kerstmis zijn vaker dan vorig jaar niet op tijd geleverd door webwinkels. Met Sinterklaas is 6,4% van de online bestellingen te laat geleverd. Met Kerst geldt dit zelfs voor 7,1% van de online bestellingen. Dit blijkt uit het onderzoek naar levering van bestellingen rond de feestdagen uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.

“In totaal (Sinterklaas en Kerst samen) gaat het om meer dan een half miljoen bestellingen die door schuld van webwinkels niet op tijd bij de consument terecht zijn gekomen. Webwinkels hebben blijkbaar moeite om de bezorgdiensten goed aan te laten sluiten op de explosieve vraagstijging van de decembermaand,” vertelt woordvoerder Auke Jansen ons telefonisch.

‘Door de schuld van de webwinkelier!’
Het landelijke nieuws heeft het vanmorgen groots opgepakt, en bereikte zelfs even de 101-pagina op Teletekst. Bijzonder eigenlijk, want wat niet duidelijk wordt aan het bericht is waar de problemen precies door zijn ontstaan of wat het gemiddelde percentage is dat normaal gesproken al te laat aankomt. PostNL doet het in Nederland erg goed, maar dat wil niet zeggen dat ze op de honderd bestellingen, niet minimaal een keertje te laat bezorgen.

Met de enorme bestelvolumes uit de feestmaand, zijn vijfhonderdduizend pakketjes die ‘te laat’ bezorgd worden, dan nog steeds zo erg? Is die zeven procent uit december bijvoorbeeld wel hoger dan het percentage dat de drie maanden ervoor te laat is bezorgd? Het bureau heeft dat niet onderzocht en kan daarover dus geen harde cijfers noemen.

Wel is onderzocht wie zijn schuld het is maar dat is in alle gevallen die van de webwinkelier. Het onderzoeksbureau bekijkt het namelijk vanuit het perspectief van de klant. Als een leverancier te laat levert, of een pakketbezorger te laat aankomt, is dat ook de schuld van de webwinkelier.

Complete logistiek
Het onderzoeksbureau noemt verder specifiek dat bezorgdiensten de feestmaand niet aankunnen. Dat klinkt ook wel logisch want met bestelbeloftes zoals de grote ketens doen, is de kans groot dat er een dag vertraging ontstaat. Op maandag wordt er soms slecht geleverd bijvoorbeeld, alhoewel PostNL dit jaar zich op dat vlak wel flexibeler heeft ingezet. Op het eerste gezicht zou je daar dus de problemen zoeken.

Maar in die half miljoen bestellingen zijn ook vrijwel alle andere logistieke problemen opgenomen. De ‘vandaag besteld, morgen in huis’-belofte legt bijvoorbeeld een enorme druk op met name de voorraadstatus van de allergrootste webwinkels. Met tientallen bestellingen per minuut zal het af en toe gekraakt hebben bij de topspelers. Hoeveel van deze vijfhonderdduizend van Bol.com afkomstig zijn, wil het bureau ons helaas niet vertellen.

Vaker te laat dan andere jaren
Wat vooral opvallend is, is de groei in pakketjes die te laat komen, en hoe de consument daarmee omgaat. Want het onderzoek is ook afgelopen jaren al uitgevoerd en het bureau ziet een duidelijke stijging. Kerstaankopen dus ruim zeven procent. En de schade die het aanricht: “Komende decembermaand zullen alle kleinere problemen, zoals een dagje later leveren, allang vergeten zijn. Deze problemen zullen dus hoegenaamd geen invloed hebben op de komende feestmaanden.”

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy onder 2.700 Nederlandse consumenten. Het onderzoek is afgelopen week uitgevoerd. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.

Tags

Reacties