menu

Groupon en Livingsocial in Nederland

Kortingswebsites Groupon en LivingsocialBegin vorig jaar had nog niemand ervan gehoord en nu verwacht men dat Groupon al een waarde van meerdere miljarden heeft. Het bedrijf is sinds kort ook zeer actief in Nederland. Is dit dan de nieuwe website waar je restpartijen of juist nieuwe lanceringen mee gaat doen? Of kan concurrentie zoals Livingsocial de groei van Groupon bijbenen?

 
We schreven al eerder over de vraag of samenwerken met kortingswebsites succesvol is. Er zijn er meerdere en elk heeft zijn eigen voor- en nadelen. Maar een zal de marktleider worden en daarme zelfs in Nederland aardig wat miljoenen kunnen omzetten. Groupon doet het momenteel geweldig, maar de race is nog maar net begonnen. 
 
Groepskorting via Groupon
Met Groupon kun je acties verkopen. Via Groupon kunnen mensen bijvoorbeeld tachtig procent korting krijgen op een bepaald artikel, maar krijgen ze deze korting alleen als er minimaal tienduizend mensen interesse hebben. Ideaal voor bedrijven die direct een nieuw product grootschalig willen lanceren en zo een bepaald marktaandeel versneld willen veroveren. Of voor bedrijven die nog van een bepaald oud type af moeten en zo een restpartij in een keer grootschalig willen verkopen.
 
Natuurlijk maak je hierop geen winst meer maar veel hoeft het ook niet te kosten. Er zijn wel in een keer tienduizend mensen die opeens een artikel van jouw merk in handen krijgen. Je moet de websites dus zien als een soort reclame in plaats van omzet. 
 
Het bedrijf is al opgericht eind 2008 maar tot vorig jaar hadden in Nederland er maar een handjevol mensen van gehoord. Totdat het bedrijf opeens Mycitydeal overnam. Emerce kwam met een redelijk voorzichtig bericht maar de lancering van Groupon in Nederland had een enorme impact. 
 
Eind 2010 sloeg Groupon een bod van Google tussen de vijf en zes miljard dollar af om het op eigen kracht te proberen. Tot nu toe met groot succes, toch is de race nog niet gelopen.
 
 
Livingsocial
In Amerika is Livingsocial een directe concurrent maar de laatste weken (maanden) hebben ze het moeten afleggen tegen Groupon. Dat hoeft geen probleem te zijn, want recent is Amazon ingestapt dus er is voldoende kapitaal om versneld nu de concurrentie weer aan te gaan. 
 
 In Nederland is de website van Livingsocial niet zo bekend maar de kans is groot dat hier verandering in gaat komen. Nadat Amazon zich in heeft gekocht in het bedrijf is de ambitie om te groeien in Europa flink versterkt.  Er is al een groot aandeel overgenomen van een grote Spaanstalige kortingswebsite waardoor Livingsocial direct een serieuze speler wordt in Spanje, Portugal en Italië. 
 
“It really helps to expand our global footprint,” zegt Tim O’Shaughnessy, de 29-jarige CEO. “You will see us continue to be acquisitive, and we are looking to at least double the number of markets we are in by the end of 2010 that we were at the beginning.”
 
Nederlandse overnames?
In Nederland is de markt van de volume kortingswebsites nog maar net begonnen, en zijn er nog enkele interessante overnames mogelijk. We hebben momenteel geen enkele reden dat deze overnames er ook zullen komen maar kansen zijn er wel. Neem iBood bijvoorbeeld, een initiatief van eigen bodem die een interessante overname voor Livingsocial zou kunnen zijn. Het is een dailydeal aanbieder die vrij veel overeenkomsten heeft met Woot, een ander bedrijf onder de paraplu van Amazon. 
 
Met deze overname zou Amazon, of haar partner Livingsocial, direct een serieuze speler in ons kleine kikkerlandje zijn. iBood heeft al goede contacten in onze buurlanden en zou dus na de Spaanstalige overname een interessante groei voor Livingsocial kunnen betekenen.
 
Wie zal deze kerstperiode kunnen pieken met de kortingen van de Nederlandse webwinkels? 

Tags

Reacties