menu

Grote webwinkels doen het beter dan kleinere spelers

De grote Nederlandse retailers doen het online beter dan de kleinere spelers. Dit komt onder meer door een lagere bounce rate en een beter beleid omtrent bezorgkosten. Verder weten pure players online betere resultaten te bereiken dan ondernemingen die zowel online als offline verkopen.

Dit blijkt uit de Ecommerce Benchmark, een onderzoek van de Ecommerce Foundation in samenwerking met Thuiswinkel.org en Marktplaats Zakelijk. Bijna driehonderd Nederlandse bedrijven vulden hun ecommerceprestaties anoniem in, waarna de Ecommerce Foundation een aantal conclusies kon trekken over de Nederlandse retailmarkt.

Paar weinig verrassende constateringen
Zo blijkt dat bedrijven in ons land die meer personeel hebben op veel vlakken beter presteren dan de kleinere bedrijven. De bounce rate van een website bij een bedrijf met meer dan 1000 fte bijna twee keer zo laag als bij een bedrijf waar maximaal tien mensen fulltime in dienst zijn. Op zich is dat geen verrassing, aangezien grotere bedrijven meer geld, moeite en tijd (kunnen) steken in het optimaliseren van hun website.

Grote spelers lijken het ook goed te doen op het gebied van bezorgkosten, dit kan volgens de Ecommerce Foundation worden verklaard door de betere afspraken die deze ecommerce-spelers kunnen maken met logistieke bedrijven. Nog een open deur blijkt het retourenbeleid te zijn in de verschillende productcategorieën. Zo kan uit data van de Ecommerce Benchmark worden geconcludeerd dat verse food-artikelen minder snel worden teruggestuurd, terwijl het retourpercentage in de mode juist wel hoger ligt. Ook hierin geen verrassingen dus.

Ecommerce Benchmark 2015

Pure player beter dan omnichannel-retailer
Wel enigszins opmerkelijk is de voorzichtige conclusie dat pure players, bedrijven die dus enkel online verkopen, beter lijken te presteren dan retailers die hun producten via meerdere kanalen aan de man brengen. Dat lijkt in te druisen tegen de recente trend dat pure players gezien hun positie in de ecommerce besluiten toch ook maar aanwezig te zijn in de winkelstraat, terwijl stenen winkels juist vaker naar het online kanaal grijpen om hun omzet verder te verhogen.

Desondanks blijkt uit de Ecommerce Benchmark dat bij pure players 50% van de gevulde winkelwagentjes wordt achtergelaten, terwijl dit bij omnichannel-players ruim 60% bedraagt. “Mogelijk omdat consumenten zich online oriënteren op producten om deze vervolgens offline bij dezelfde retailer aan te schaffen.” Pure players lijken ook efficiënter om te gaan met de inzet van hun personeel. Bij hen bedraagt de omzet per fulltime medewerker namelijk 539.358 euro, terwijl dit bij een omnichannel-retailer 426.305 euro is.

Pure players scoren niet op alles beter dan bedrijven die offline en online verkopen. Zo zijn de gemiddelde kosten van een retourzending bij die laatste groep lager (€6,57 tegenover €8,54). Dit heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat consumenten bij omnichannel-spelers het product ook in een stenen winkel kunnen en zullen terugbrengen.

De Ecommerce Benchmark keek ook naar de positie van de Nederlandse retail ten opzichte van het buitenland en hieruit blijkt onder andere dat in ons land beduidend minder complete orders worden uitgegeven dan in de grotere ecommerce-landen. “Waar in landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland retailers gemiddeld 99% scoren op dit gebied, komen hun Nederlandse collega’s niet verder dan een kleine 95%.”

Mocht je meer cijfers willen inzien over de Nederlandse ecommerce-markt, dan kan je het volledige rapport downloaden vanaf de website van de Ecommerce Benchmark.

Tags

Reacties