menu

Groothandel bewijst succes van food online

Hoewel de food markt op het internet nog niet helemaal op gang lijkt te komen doen horeca groothandels online goede zaken. Ze bewijzen dat food via het internet wel degelijk een toekomst heeft, ondanks de twijfelende consument.

Denken we bij ecommerce toch meestal aan kleine webshops en consumentengoederen, ook groothandels zijn inmiddels helemaal doorgedrongen tot de wereld van online shopping. Vooral Horeca groothandels lopen goed en ontvangen bijna al hun bestellingen via het internet.

En dat is niet zo raar als je bedenkt dat het voor cafés en restaurants een groot gemak is om via het internet de voorraden te kunnen bestellen. Waar bestellingen vroeger via de telefoon of bestelformulieren afgehandeld werden klikken zij nu op het internet gemakkelijk aan wat ze nodig hebben, om het soms zelfs de volgende dag al in de keuken te hebben.

Eén van de jongste groothandels van Nederland bewijst dat ecommerce een goed kanaal biedt om snel te groeien. In de afgelopen vijf jaar wist Freshweb.nl uit te groeien tot grootste leverancier van verse groente, fruit en zuivel voor de horeca. Het bedrijf groeide van 0 naar 1000 klanten, en dat in tijden van recessie waarin het niet elke horeca ondernemer voor de wind ging. Directeur Jasper van Roon zegt erover: “Onze online bestelformule staat garant voor een snelle levering van verse producten. Persoonlijk contact en een klantgerichte benadering zijn hierbij van groot belang: we hebben rechtstreeks contact met de kok die op zijn beurt de exacte bestelling kan doorgeven. En is het in Europa te verkrijgen, dan heeft hij het binnen 24 uur in huis.”

Toch is het bijzonder dat een groothandel die voornamelijk vers voedsel verkoopt bewijst via het internet goede zaken te doen, terwijl de particuliere food markt op het internet maar niet écht van de grond lijkt te komen. Waarschijnlijk heeft dit alles te maken met het feit dat horecaondernemers altijd al gewend zijn hun voorraden te bestellen, terwijl het voor particulieren de gewoonte is om de wekelijkse boodschappen te doen bij de supermarkt om de hoek. Zij staan sceptisch tegenover het laten bezorgen van vers voedsel. Natuurlijk zijn de grotere hoeveelheden die bedrijven van producten nodig hebben hier ook van invloed.

Maar ook de kleinere food-webshops bewijzen dat er online kansen liggen. De nieuwste aanwinst is culinaireversmarkt.nl, waar chefkoks en fanatieke thuiskoks verse, kwalitatief hoogstaande ingredienten kunnen kopen die de volgende dag bezorgd worden. Bestellingen kunnen gedaan worden aan de hand van recepten en producten varieren van gehakt tot entrecote en van bloemkool tot kouseband. Bijzondere concepten en goede niche producten lijken het in de online food branche goed te doen.

Hoewel de consument nog wat wijfelend staat tegenover online boodschappen doen, binnen de horeca branche is het al de gewoonste zaak van de wereld. En met steeds meer nieuwe niche bedrijfjes die bijzondere, kwalitatieve voeding aanbieden wordt toch ook de online consumenten foodmarkt steeds groter.

Tags

Reacties