Groei crossborder aankopen neemt af

Groei crossborder aankopen neemt af

Nederlandse consumenten gaven in het tweede kwartaal van 2021 meer dan 800 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. Dit is een groei van bijna 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze groei is lager dan in voorgaande kwartalen.

Sinds 2014 geven Nederlandse consumenten elk kwartaal meer uit bij Europese webwinkels dan in dezelfde periode een jaar eerder. Na het uitbreken van de coronacrisis versnelde de groei sterk. Zo piekte de kwartaalgroei in 2020 met ruim 38 procent en in de eerste drie maanden van 2021 werd een recordgroei van bijna 64 procent behaald.

De groei is vergelijkbaar met de jaren voor de coronacrisis.

De groei van het tweede kwartaal van 2021 is weer vergelijkbaar met de jaren voor de crisis. Dit blijkt uit cijfers van het CBS waarin de online aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven buiten Nederland, binnen de EU, werden verzameld.

Groei omzet Nederlandse webwinkels zwakt ook af

In augustus maakte het CBS ook cijfers bekend over de omzet van Nederlandse internetverkopers. Ook daar vlakt de groei af, wat betekent dat de consument weer terug te vinden is in de winkelstraten.

In het eerste kwartaal van 2021 bereikten Nederlandse internetverkopers namelijk nog een groei van bijna 85 procent, terwijl de groei in het tweede kwartaal 16 procent was ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Omzetaandeel Europese webwinkels beperkt

De online aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen nog steeds een relatief klein deel van alle uitgaven door consumenten, ook al steeg het aantal aankopen de afgelopen jaren flink. In 2019 maakten de online aankopen niet meer dan 2 procent uit van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

 

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten