menu

Gratis aanmelden bij Beslist.nl: de reacties

gratis aanmelden beslistHet was altijd al een concurrerende markt, maar met de komst van het gratis Google Shopping lijken vergelijkers harder dan ooit met elkaar in gevecht. Een die veel in het nieuws is, is Beslist.nl. Deze heeft de prijsdrempel voor aanmelding weggehaald en (vooral de kleinere) webshops meldden zich massaal aan. Wij waren benieuwd naar de ervaringen van nieuw aangesloten webwinkels.

Beslist.nl: (een van) de grootste
Beslist.nl is al jaren een van de grootste prijsvergelijkers. Momenteel mogen ze zichzelf, volgens cijfers van Vinex (voorheen STIR) zelfs de allergrootste noemen. De vergelijker heeft een marktaandeel van 14,2% en doet het vooral goed onder vrouwen. Zo is het marktaandeel onder vrouwen van 35 tot 49 jaar zelfs 20,7%. De de groei lijkt er nog niet uit, met name de recente gratis mogelijkheden lijken een extra groei te realiseren voor deze vergelijker.

Als een van de eerste prijsvergelijkers in Nederland – vrijwel direct na de lancering van de eveneens gratis Google Shopping prijsvergelijker – heeft Beslist.nl  sinds 1 juni ook een mogelijkheid voor gratis aanmelden geintroduceerd, waardoor zelfs de kleinste webwinkel zich gratis kan aanmelden op de site. “Dagelijks schrijven tientallen webshops zich via onze site in. Deze nieuwe shops worden zichtbaar op de site nadat zij het aanmeldingstraject hebben doorlopen. Van het aantal aanmeldingen is inmiddels bijna een kwart actief. Ons doel is zoveel mogelijk webshops op te nemen om de consument inzicht te geven in het online aanbod.”

Gratis, dus beperkt
Overigens zijn de webwinkels met een gratis account niet direct zichtbaar op de productpagina. De bezoeker moet hiervoor eerst op de link ‘toon alle shops’ hebben geklikt. Ook wordt er geen logo getoond, is er geen optie tot eigen productomschrijving en worden er ook geen shops in de buurt aangegeven. Functies die wel bij het standaard en premium account aanwezig zijn. De gratis opname lijkt dus flink beperkt. Toch zijn er wel webwinkels die op deze manier goede resultaten hebben kunnen realiseren.

Verbetering vindbaarheid
Op dit moment zijn zo’n 1700 webwinkels aangesloten bij Beslist.nl en enkele daarvan delen hun ervaringen. Helaas vooral met percentages maar het geeft een idee. Zo is electronicawinkel Factory Prices sinds ongeveer twee maanden actief op de prijsvergelijker. Dagelijks wordt het databestand aangeleverd voor een accurate vermelding. Ongeveer 2,85 procent van de bezoekers komt via Beslist.nl de site binnen. Maar ook de vindbaarheid van de site is verbeterd, iets waar eigenaar Ferry Bouwhuis erg blij mee is. Uiteindelijk verwacht hij dat de webwinkel tien procent extra bezoekers zal krijgen door de plaatsing op de prijsvergelijker.

Nieuwe doelgroep
Webwinkel Techlogics, dat IT-producten levert, werkt sinds een maandje samen met Beslist.nl. Dat heeft tot een bezoekersstijging van ongeveer 25 procent geleid. Drie procent van deze bezoekers gaat uiteindelijk daadwerkelijk over tot aankoop. Voor eigenaar Vincent Mulder is het grootste voordeel van de samenwerking dat nu ook de vrouwelijke doelgroep bereikt wordt.

Buitenspeelgoed staat naar eigen zeggen te kort op de site om er harde conclusies aan te verbinden. Wel weet Henny Orth the melden dat ze positief zijn over de samenwerking en dat momenteel gemiddeld drie procent van het verkeer via Beslist.nl binnenkomt.

Online bouwmarkt Ikklus heeft sinds een maand een gratis account om beter gevonden te worden en meer bezoekers naar hun webwinkel te genereren. Momenteel komt ongeveer een op de tien bezoekers op de site via Beslist.nl. De meerwaarde zit volgens eigenaar Ivo ten Barge in de naamsbekendheid van de prijsvergelijker en de overzichtelijkheid van het aanbod op de site.

En jij?
Bovenstaande voorbeelden en cijfers lijken tot nu toe zeer positief. Heb jij Beslist.nl ook een kans gegeven en ook de gratis vermeldingen geprobeerd? Dan horen we graag jouw reactie. Ervaringen met de betaalde resultaten, of andere vergelijkers zijn natuurlijk ook welkom.

Tags

Reacties