Google splitst Google Shopping af

Google splitst Google Shopping af

Google heeft besloten om haar prijsvergelijker Google Shopping af te splitsen van de zoekmachine. Dit doet het om tegemoet te komen aan de wensen van de Europese Unie. Die was namelijk niet zo blij met hoe Google zoekresultaten toonde, want het gaf voorrang aan Google Shopping-resultaten ten koste van die van concurrenten.

Het nieuws is nog niet officieel bevestigd, maar Bloomberg lijkt het vrij zeker te weten. Het baseert zich op bronnen die liever niet bij naam genoemd willen worden, omdat de onderhandelingen privé zijn. De shoppingdienst van Google zal wel onderdeel blijven van de zoekgigant, maar apart opereren en daarnaast haar eigen omzet inzetten om te bieden op advertentie-spots.

Boete van 2,4 miljard euro

In juni kreeg Google een record brekende boete van 2,4 miljard euro opgelegd door de Europese Commissie, nadat het was beschuldigd van het misbruiken van haar dominante positie en het promoten van haar eigen vergelijkingsdienst Google Shopping ten koste van andere prijsvergelijkers.

Deadline loopt vrijdag af

De Europese Commissie gaf Google daarnaast nog eens 90 dagen om haar gedrag te veranderen en die deadline loopt deze vrijdag af. Mocht Google niet iets hebben veranderd in die drie maanden, dan zou het tot 5 procent van de wereldwijde dagelijkse omzet van haar moederbedrijf Alphabet moeten betalen. Het lijkt er nu op dat Google daar geen zin in heeft en dus Google Shopping nog snel even afsplitst van de zoekmachine.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten