Google Shopping laat gratis productvermeldingen toe

Google Shopping laat gratis productvermeldingen toe

Google heeft een flinke verandering doorgevoerd aan haar Google Shopping-platform. Vanaf volgende week kan elk bedrijf dat haar producten online verkoopt kosteloos het assortiment in Google Shopping zetten.

Google heeft het opvallende nieuws vandaag onthuld op haar eigen blog. Daarin legt Bill Ready (geniale naam voor een president Commerce) uit dat de retailsector het in de loop der jaren lastig heeft gehad, maar dat dit door het coronavirus alleen maar erger is geworden.

“Ecommerce is een belangrijke levensader geworden voor retailers. Consumenten winkelen steeds vaker online en zoeken niet alleen naar het broodnodige, maar ook naar speelgoed, kleding en huishoudelijke artikelen. En hoewel dit voor worstelende bedrijven een kans biedt om opnieuw in contact te komen met consumenten, kunnen veel bedrijven het zich niet veroorloven om dit op grote schaal te doen.”

Voornamelijk gratis productvermeldingen in Google Shopping

Google deelt daarmee mee dat vanaf volgende week zoekresultaten in de Google Shopping-tab voornamelijk uit gratis productvermeldingen zullen bestaan. “Hiermee kunnen verkopers beter in contact komen met consumenten, ongeacht of ze adverteren in Google.”

Nog even niet in Nederland

De veranderingen zullen eind deze maand van kracht zijn in Amerika en Google zegt het uit te willen breiden naar de rest van de wereld voor het eind van dit jaar.

Eind dit jaar pas gratis productvermeldingen voor de rest van de wereld.

In hetzelfde blogbericht liet Google ook weten de samenwerking aan te gaan met PayPal, waardoor merchants hun accounts kunnen koppelen en zo het onboarding-proces versneld kan worden.

Producten waren al beter zichtbaar in Google

Het nieuws volgt een jaar nadat Google een vernieuwde versie van haar Google Shopping-platform had aangekondigd. Die update maakte het voor consumenten mogelijk om gemakkelijker producten te bekijken en ze de keuze voor te schotelen om via de website van de retailer te kopen, het product te kopen bij een stenen winkel in de buurt of via Google zelf. Eerder dit jaar maakte de zoekgigant producten ook al beter zichtbaar in Google Search.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten