Google Shopping Actions gelanceerd

Google Shopping Actions gelanceerd

Google heeft een nieuw retailprogramma gelanceerd, dat luistert naar de naam Google Shopping Actions. Hiermee krijgt de zoekgigant een percentage van elke verkoop die via bijvoorbeeld Google Shopping, Google Express of Google Assistant plaatsvindt.

De dienst is vooralsnog alleen in de Verenigde Staten beschikbaar, maar een uiteindelijke uitrol naar ons land is niet ondenkbaar, ook omdat Google heeft aangekondigd Google Assistant later dit jaar in het Nederlands beschikbaar te maken.

Uit de eerste tests met retailers, waaronder Target, Walmart en The Home Depot, blijkt dat deze spelers gemiddeld genomen een toename zien in het aantal conversies terwijl de kosten lager zijn, in vergelijking met het enkel runnen van Google Shopping-advertenties. Ook zag de zoekmachine bij retailers die meedoen aan Shopping Actions dat hun winkelmandje gemiddeld 30 procent groter was.

Shopping Actions kan worden gezien als een overkoepelend schilletje over een aantal diensten van Google, zoals de bezorgservice Google Express, de vertoningen van Google Shopping in de zoekresultaten als consumenten zoeken naar producten en Google Assistant, het slimme geraamte van de Google-app en van hardware als de slimme speaker Google Home.

Universeel winkelmandje

Gericht aan geïnteresseerde webwinkeliers, schrijft Google: “Google Shopping Actions biedt met een universeel winkelmandje klanten een makkelijke manier om jouw producten te bestellen via de Google Assistant en Google Search, of ze nu op de mobiel, desktop of zelfs via een Google Home-apparaat bestellen.”

Volgens Google willen mensen steeds meer shoppen waar en hoe ze maar willen. “Of het nu gaat om beslissen over wat ze moeten kopen, het vullen van winkelmandjes of het nog sneller afrekenen dan ooit tevoren.”

Online bestellen met je stem

Retailers die zich aansluiten bij Google Shopping Actions, kunnen hun producten terugzien (of horen) op nieuwe platforms zoals de Google Assistant met voice-shopping. Ook moet het voor klanten makkelijker zijn om bij een aangesloten retailer te shoppen binnen het hele Google-universum. Een deelbare boodschappenlijst, een universele winkelwagen en een instant checkout met opgeslagen betaalgegevens werken op Google.com en bij de Google Assistant.

Producten via diverse kanalen op één lijstje

“Zo kan een shopper bijvoorbeeld in Google zoeken naar handzeep, een resultaat tegenkomen van Target en die toevoegen aan het Google Express-winkelmandje. Later, in de keuken, kan hij folie bijbestellen via stembediening en dat product met Google Home aan hetzelfde winkelmandje toevoegen. Vervolgens kan hij alle opgeslagen producten in één keer bestellen via een door Google gehoste kassastroom.”

Alleen betalen per verkoop

Het toevoegen van producten van verschillende webwinkels aan één winkelmandje bood Google in Amerika al langer aan via haar bezorgservice Google Express, maar Google Shopping Actions koppelt daar dus ook shoppen via de zoekresultaten en shoppen via Google Home aan toe. Shopping Actions gebruikt het pay-per-salemodel, zodat retailers alleen betalen wanneer er daadwerkelijk een verkoop plaatsvindt.

Producten van Target zijn op diverse Google-kanalen te zien en te kopen.
Producten van Target zijn op diverse Google-kanalen te zien en te kopen.
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten