menu

Google Pagerank update!

Afgelopen weekend heeft er weer een Pagerank update plaatsgevonden. De laatste was op 3 maart en voor nieuwe websites werd het dan ook wel weer tijd. Een interessant gegeven zo vlak voor de feestdagen. Maar wat hebben we er eigenlijk aan?

Wat is de Google Pagerank?
Google geeft websites, of beter nog elke pagina van een website, een cijfer. Het cijfer komt tot stand door de websites die naar je verwijzen. Een hogere Pagerank kan resulteren in betere zoekresultaten. De Pagerank van Google is een van de factoren waarop resultaten in Google worden gerankschikt. Normaal zie je de Pagerank niet in browsers maar als je bijvoorbeeld de Google Toolbar download kun je deze wel zien. Ook zijn er websites waar je een Pagerank kan opzoeken.

Hoe belangrijk is de Google Pagerank?
Als je niet in de reguliere resultaten van Google hoeft te staan maar enkel bezoekers krijgt via andere wegen, zoals Google Adwords, dan heeft Pagerank eigenlijk geen waarde voor je. Ook voor de normale zoekresultaten heeft de Google Pagerank maar weinig invloed. Verreweg de meeste websites die gevonden worden hebben maar een Pagerank van 3 tot en met 5. Een 3 kan ruim voldoende zijn om goed gevonden te worden. Wel is een hoger cijfer altijd beter. Verder kan het vertrouwen geven. Een webwinkel met een Pagerank 7 geeft bezoekers, die zo’n Pagerank zien, vertrouwen. En met vertrouwen en zoekresultaten is het natuurlijk zo dat, hoe klein de invloed ook, alle beetjes helpen.

Hoe komt de Pagerank tot stand?
Het cijfer komt tot stand door de websites die naar je verwijzen. Deze geven een soort van ‘link-juice’. Als jouw website met een link wordt genoemd op een pagina dan krijg jij daar een beetje waarde van. De waarde die je van die pagina krijgt is afhankelijk van hoeveel websites op die pagina genoemd worden en wat de Pagerank van die pagina is. Het liefste wordt je dan ook als enige link genoemd op een Pagerank 10 pagina. Hoe hoger de waarde van al die links bij elkaar, hoe hoger je Pagerank. Pagerank is overigens cumulatief. Je kunt, voor de Pagerank, beter 1 pagina met een pagerank 10 hebben die enkel naar jou verwijst, dan 100 links van allerlei verschillende startpaginas die ook naar vele andere websites verwijzen. 

Dit cijfer ligt tussen de 0 en de 10 maar in tegenstelling tot de cijfers op school kan het cijfer 3 of 4 een prima cijfer zijn. Wel is het zo dat hoe hoger het cijfer wordt, hoe beter het is. Dat je echt niet hoeft te focussen op die 10 is wel duidelijk als je ziet dat Google.nl zelf een 8 als cijfer heeft. Een webwinkel zoals die van de HEMA is momenteel een Pagerank 5 terwijl die webwinkel erg goed scoort! Eigenlijk is alles boven de 6 vrij uniek.

Wat jij moet doen met de Google Pagerank
Om een hogere Pagerank te krijgen kun je links aanvragen bij websites. Nu is dit altijd een goed idee want deze websites, met een link naar die van jou, brengen ook weer bezoekers. Hoe meer bezoekers uit externe bronnen, hoe minder je afhankelijk wordt van je marketingbudget. Probeer je links wel altijd relevant te houden bij je onderwerp. Een link van een pagina met een lage Pagerank maar met een hoge relevantie zal je waarschijnlijk meer voordeel brengen in de zoekmachines dan een link met hoge Pagerank maar lage relevantie. Verreweg de belangrijkste tip voor de Google Pagerank is dan ook dat  deze je niet gek moet maken. Relevantie en een beetje natuurlijke linkstructuur is veel belangrijker dan enkel dat groene balkje. Daarnaast zijn de updates periodiek. Soms duren deze maandenlang!

Verder is de invloed van de Google Pagerank helemaal niet zo groot. Met een puntje hoger kom je echt niet zomaar tientallen plekken hoger in deze bekende zoekmachine. Je kunt beter de website wat optimaliseren met een nette, goed doorzoekbare website. Duidelijke titels, goede navigatie en misschien een sitemap.

Tags

Reacties