menu

Google+ niet populair bij NL’se webwinkels

Google+ niet populair bij NL'se webwinkelsGoogle+ werd in juni 2011 gelanceerd, maar was pas vanaf 20 september open voor iedereen boven de achttien. Sindsdien hebben miljoenen mensen zich aangemeld voor dit sociale netwerk van Google. Ook bedrijven maakten er officiële pagina’s aan. Alleen is de dienst van Google nog niet echt populair bij Nederlandse webwinkels, zo blijkt uit ons onderzoek.

En dat ligt heus niet alleen aan Google+, want de ‘sociale laag bovenop alle Google-producten’ wordt steeds populairder. Het bestaat nog maar een jaar, maar het heeft al zo’n 400 miljoen leden, waarvan een kwart maandelijks actief is. Geen verkeerde cijfers, en dat Britney Spears op Google+ zo’n 4,6 miljoen volgers heeft en Google-CEO Larry Page en Lady Gaga het moeten doen met 3,9 miljoen fans, dat zegt ook wel wat over de populariteit van Google+.

Toch leeft Google+ nog niet echt bij de Nederlandse webwinkels. Wij keken naar de activiteit van de vijf grootste webwinkels (volgens de nieuwe Twinkle100) en andere webwinkels van dezelfde holding en moesten helaas concluderen dat dit sociale netwerk waarschijnlijk niet de nummer één-prioriteit heeft van de social media- en marketingafdelingen van de desbetreffende webwinkels.

1. RFS Holland Holding (469 miljoen euro omzet)
RFS is eigenaar van de grote webwinkels Wehkamp.nl, Create2Fit en Fonq. Van die drie is Wehkamp de meest actieve, al kan de frequentie van de posts nog wel een beetje omhoog. Het laatste bericht dateert dan misschien wel van 25 september, maar de berichten daarvoor zijn alweer van juli en juni. De laatste tien berichten zijn tussen eind september en begin februari gepost, dus zo actief is Wehkamp nou ook weer niet…

Qua fans doet de webwinkel het echter niet verkeerd. Er zijn op Google+ iets meer dan tweehonderd gebruikers die de bedrijfspagina van Wehkamp.nl in hun cirkels hebben geplaatst en meer dan zeshonderd mensen hebben de webwinkel een +1 gegeven. De content is niet specifiek voor Google+ geschreven, zo bestaat de tekst van één post uit de omschrijving die bij het desbetreffende filmpje op Youtube staat. Create2Fit is sinds april niet meer actief, na een toch vrij voortvarende start en Fonq.nl heeft sinds juni niks meer van zich laten horen op Google+. Beetje jammer, RFS!

      

2. Bol.com (€358 mln.)
Bol.com is bij het grote publiek erg bekende naam als het gaat om online winkels en die bekendheid probeert het verder te vergroten en te behouden door zeer actief te zijn op social media. Bol.com heeft op Facebook en Twitter inmiddels al bewezen te snappen hoe het social media-wereldje in elkaar zet en op Google+ proberen ze die lijn door te trekken.

Met 715 +1’s en 220 mensen die het bedrijf in een cirkel hebben geplaatst laat Bol.com zien ook op Google+ een geduchte concurrent te zijn van het hierboven genoemde Wehkamp.nl. En ook Bol.com gebruikt voor de content op Google+ geen unieke teksten. Zo is hun laatste post identiek aan een van de vele berichtjes die er op de Facebook-pagina van de webwinkel worden geplaatst. Bol.com is trouwens wel wat actiever op Google+ dan Wehkamp; in september waren er al zes berichtjes geplaatst.

 

3. Ahold (€200 mln.)
Ahold heeft een stevig plekje in de Twinkle100 geclaimd met de webwinkels van Ah.nl, Etos.nl en Gall.nl, die alle drie via Albert.nl te bereiken zijn. En die webwinkel doet het goed. Alleen zagen we daar in eerste instantie niks van terug op Google+. De officiële bedrijfspagina van Albert Heijn, met 496 +1’s en 262 die het in hun kring hebben gestopt, leek namelijk qua activiteit erg rustig te zijn. Maar gelukkig vonden we een andere bedrijfspagina van Ahold, Appie.

Deze doet het qua +1’s (273) en het aantal mensen dat hen in een kring heeft gestopt (235) misschien wat minder goed dan de bedrijfspagina van Albert Heijn, qua activiteit wordt het wel gecompenseerd. Al moet je er hier ook niet al te veel van verwachten, want de laatste en een-na-laatste posts dateren van respectievelijk mei en januari van dit jaar. Verder heeft Etos 111 +1’s en bijna net zoveel mensen (110) hebben hen in een kring gestopt, maar afgezien van een introductiepost is er niks gedeeld met de volgers. Gall & Gall doet op Google+ al helemaal niet mee met maar twee +1’s en net zoveel mensen die hen in een kring hebben gestopt.

 

4. KPN (€130 mln.)
KPN is niet alleen eigenaar van het merk KPN, maar ook van merken als Hi, Telfort, XS4all, Simyo en het op de Turkse gemeenschap gerichte Ay Yildiz. KPN is op Google+ het bekendste en meest gevolgde merk uit het portfolio. 251 mensen hebben het bedrijf een +1 gegeven en 242 hebben KPN in een of meerdere kringen gestopt. Maar daarmee is dan ook al het positieve over KPN op Google+ gezegd. In hun introductietekst op de ‘Over ons’pagina zeggen ze: “Wij zijn KPN, hét toonaangevende Telecommunicatie- en IT-bedrijf van Nederland.” En: “Met […] aanwezigheid op social media […] zijn we altijd dichtbij.” Tsja, we weten niet wat KPN verstaat onder ‘aanwezigheid’ maar het plaatsen van nul posts op Google+ rekenen wij daar niet onder. Ook Telfort (16 +1’s, 16 keer gecirkeld) en XS4ALL Internet (nul +1’s, nul keer gecirkeld!) hebben tot nu toe nog niks gepost.

5.BAS Group (€110 mln.)
BAS Group klinkt misschien voor de gemiddelde consument niet als bekend in de oren, maar dat doen zijn drie winkelformules wel degelijk: Dixons, Dynabyte en MyCom. Die laatste stond vorig jaar op nummer 17 in de Twinkle 100, maar doordat BAS Group in juli 2011 met de overname van Dexcom Retail de (web)winkels van Dynabyte en Dixons in handen heeft gekregen, staat BAS Group nu op een trotse vijfde plek.

Waar ze wel iets minder trots op mogen zijn is hun aanwezigheid op Google+. Er worden door Dixons en MyCom wel een poging gedaan, maar het mag (nog) geen naam hebben. MyCom lijkt pas sinds kort actief te zijn, want hun enige post tot nu toe is van 24 september jongstleden. Ondanks de stilte op Google+ heeft de computerwinkel toch zo’n tachtig +1’s weten binnen te slepen, en dat terwijl er op de homepage van de webwinkel enkel reclame wordt gemaakt voor hun aanwezigheid op Twitter en Facebook, over Google+ wordt met geen woord gerept.

Dixons heeft evenveel +1’s als MyCom, maar er zijn wel meer mensen die hen in een kring hebben gestopt. Ook Dixons is niet erg actief met het plaatsen van berichtjes, maar het heeft er tot nu toe drie geplaatst. Verder heb je ook nog Dynabyte, maar die is compleet stil op Google+. Ze hebben niet eens één +1!

Conclusie
Als we kijken naar het aantal +1’s dat er is gegeven aan een webwinkel en naar het aantal keer dat de webwinkel door iemand in een cirkel is geplaatst, dan valt het op dat van de veertien onderzochte bedrijfspagina’s de helft niet verder komt dan tachtig +1’s. Twee (XS4ALL en Dynabyte) hebben er zelfs nul. Acht bedrijven zijn niet vaker dan 29 keer gecirkeld, alleen Etos, Wehkamp.nl, Bol.com, Appie, KPN en Albert Heijn komen boven de honderd keer uit.


(Klik op de afbeelding voor een groter formaat.)

Kijken we naar hoe de volgers van de desbetreffende bedrijfspagina’s reageren op de (weinige) posts die worden geplaatst, dan valt het op dat er nog niet heel veel interactiviteit is te vinden. Create2Fit doet met negentien posts een dappere poging iets te maken van Google+, maar ondanks de veertien +1’s die ze hebben gekregen en het feit dat dertien mensen hen in een cirkel hebben geplaatst, vond niemand het blijkbaar de moeite waard om een van deze posts te delen of een +1 te geven. Bol.com doet het stukken beter: zij hebben nu in totaal 44 posts geplaatst en dat leverde de webwinkel 56 shares en +1’s op.


(Klik op de afbeelding voor een groter formaat.)

Wij zijn sinds kort ook vertegenwoordigd op Google+! Ons een +1 geven of in een van je cirkels stoppen, doe je via onze pagina.

Tags

Reacties