Google krijgt megaboete wegens Google Shopping

Google krijgt megaboete wegens Google Shopping

Google heeft een recordboete opgelegd gekregen van de Europese Commissie, omdat het de zoekresultaten van haar eigen dienst Google Shopping zou voortrekken. Het uitvoerende orgaan van de Europese Unie heeft Google nu een boete opgelegd van 2,4 miljard euro, de hoogste boete die het ooit heeft uitgedeeld voor machtsmisbruik.

De Europese Commissie is met de uitspraak van vandaag niet over één nacht ijs gegaan. Al sinds 2010 onderzocht Brussel de oneerlijke concurrentie die is ontstaan omdat Google resultaten van haar eigen prijsvergelijker Google Shopping zou voortrekken in de zoekresultaten.

Volgens de uitspraak moet Google dit gedrag binnen 90 dagen beëindigen of een boete tegemoet zien die overeenkomt met maximaal 5 procent van de gemiddelde dagelijkse omzet van Google’s moederbedrijf Alphabet.

Marktdominantie misbruikt voor eigen dienst

“Google heeft veel innovatieve producten en diensten gelanceerd die een verschil in ons leven hebben gemaakt. Dat is een goede zaak”, zo begint commissaris Margrethe Vestager de uitspraak nogal positief. “Maar Google’s strategie voor haar prijsvergelijkingsdienst ging niet alleen om het aantrekken van klanten door haar product beter te maken dan dat van haar concurrenten. In plaats daarvan heeft Google haar marktdominantie als zoekmachine misbruikt door Google Shopping in haar zoekresultaten te promoten en die van de concurrentie juist te laten zakken.”

In 2004 lanceerde Google de dienst Froogle, die vier jaar later werd omgedoopt tot Google Product Search en sinds 2013 door het leven gaat als Google Shopping. Met de gratis dienst kunnen consumenten online producten en prijzen vergelijken. Toen Google de markt van online prijsvergelijkers betrad, waren er al een aantal gevestigde spelers actief. Bewijs van Google zelf laat zien dat het bedrijf zich ervan bewust was dat Froogle’s prestaties in de markt relatief slecht waren. Zo werd in een intern document uit 2006 verklaard dat “Froogle gewoon niet werkt”.

Hoe Google haar Google Shopping populairder maakte

Vanaf 2008 begon Google met een belangrijke strategieverandering met als doel om haar eigen prijsvergelijkingsdienst meer te promoten. En deze strategie was vooral gebaseerd op Google’s dominantie in de online zoekindustrie, in plaats van op eerlijke concurrentie op basis van features. Zo had Google systematisch een prominent plek in de zoekresultaten vrijgemaakt voor Google Shopping én zakten de resultaten van vergelijkbare, concurrerende diensten. Zo heeft de Europese Commissie bewijs dat zelfs de meest rankende concurrerende dienst gemiddeld op pagina vier in de zoekresultaten verschijnt, terwijl anderen nog slechter scoren. En dat terwijl Google Shopping niet gevoelig is voor Google’s zoekalgoritmes.

“Als gevolg hiervan is Google’s prijsvergelijker in de zoekresultaten veel zichtbaarder voor consumenten, terwijl concurrerende diensten veel minder zichtbaar zijn”, aldus de Europese Commissie. Google heeft inmiddels gereageerd op de uitspraak.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten